Information Management and Introduction of Transversal Skills in Agroindustrial Process Engineering

Main Article Content

Astrid Fernández de Castro-Fabre
Naydelin Sánchez-Ortega
Carlos Manuel Torres-González
Mercedes de la Caridad Albelo-Martínez
José Ramón Soca-Cabrera

Abstract

The development of the informational competences of the Information Management (GI) subject is considered transversal in the Agroindustrial Process Engineering career (IPAI). Among the skills is the identification and application of search strategies and selection of information available in different formats in different databases, related to the profession, it also provides the knowledge for evaluating the quality of one of a source of information, the knowledge and use of Internet resources to search for information and the organization of searches carried out through a bibliographic manager. In the present work, the interdisciplinarity of the subjects Information Management and Introduction to Engineering in agro-industrial processes, their complementation, and an excellent result through the development of transversal competences is used. The interdisciplinary nature between the subjects "Information Management" and that of "Introduction to Engineering in Agroindustrial Processes (IIPAI)" is used in the first semester of the first year of the degree, to interrelate the contents of both subjects. This resulting bibliography is nothing more than the final work of the Information Management Subject, in both cases an excellent result was achieved in the work of the subjects through the development of transversal competences. The group satisfaction indicator (ISG) of the applied Iadov method was + 0.91- "clear satisfaction" since it is between 0.5 and +1.0 on the Iadov scale.

Article Details

How to Cite
Fernández de Castro-Fabre, A., Sánchez-Ortega, N., Torres-González, C. M., Albelo-Martínez, M. de la C., & Soca-Cabrera, J. R. (2022). Information Management and Introduction of Transversal Skills in Agroindustrial Process Engineering. Ingeniería Agrícola, 12(4). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1638
Section
Puntos de Vista

References

Campistrous, L., & Rizo, C. (2006). El criterio de expertos como método en la investigación educativa (pp. 1-31). Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.

Camps, V. (1993). Los valores de la educación (Anaya. Col. Alauda), Madrid, España.

Fernández de Castro, F. A., López, P. A., & Gómez, A. M. V. (2020). Sistema de indicadores para prever, diseñar y medir el impacto de los proyectos de investigación, Ingeniería Agrícola, 10(2), 50-58, ISSN: 2306-1545, e-ISSN: 2227-8761.

Gavidia, V., de Eulate, P. L., Talavera, M., Gomar, B., & Llorente, E. (2011). Desarrollo de Competencias en la Escuela ante los problemas de Salud. X Jornadas Nacionales V Congreso, At: Córdoba. Argentina. Project: Health competences in compulsory education, Córdoba, Argentina.

González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe [Informe final. Fase 1]. Bilbao: Universidad de Deusto, Bilbao, España.

ITESM-México. (2019). El método de proyectos como técnica didáctica,. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, Vicerrectoría Académica, Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo. http://sitios.itesm.mx/va/dide2/documentos/proyectos.PDF

Lessard, C., & Portelance, L. (2001). Réflexions sur la Réforme Curriculaire au Québec. Université de Montréal.

López, A., & González, V. (2001). Niveles de satisfacción por la clase de Educación Física. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, 32. https://www.efdeportes.com/efd32/satisf.htm

Perrenoud, P. (1997). Construir competencias desde la escuela, Editorial J C Sáez, Santiago de Chile, Chile.

Perrenoud, P. (2008). Construir las competencias, ¿és darle la espalda a los saberes? Revista de docencia universitaria, 6(2).

Rey, B. (2016). Las competencias transversales en la formación de profesionales. Didasc@lia: Didáctica y Educación, VII(6).

Reyes de Romero, A., & Henríquez de Villalta, C. (2008). La Transversalidad: Un reto para la educación primaria y secundaria. Coordinación Educativa y Cultural Centroamericana, CECC/SICA, 5-24.

Rychen, S. D., & Salganik, H. L. (2003). A holistic model of competence. Key competencies for a successful life and a well-functioning society, 41-62.

Sanchez, A. (2008). Competencias transversales: Una mirada actual. Revista CoLearn, 1(1), 8-10.

Tejeda, D. R. (2016). Las competencias transversales, su pertinencia en la integralidad de la formación de profesionales. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 7(6), 199-228, Publisher: Centro de Estudios Pedagógicos de la Universitaria de Las Tunas (CEPUT).

Trullén, J. I. (2008). Competencias genéricas. ¿Qué son? En Competencias genéricas y transversales de los titulados universitarios. ICE de la Universidad de Zaragoza. Didasc@lia: Didáctica y Educación., 35-41, ISSN: 2224-2643.

Villa, S. A., & Villa, L. O. (2007). El aprendizaje basado en competencias y el desarrollo de la dimensión social en las universidades. Educar, 40, 15-48, Publisher: Universitat Autónoma de Barcelona, España. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=342130829002

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>