Affective, Ethical and Attitudinal Skills of Agricultural Mechanical Engineering Students

Main Article Content

José Ramón Soca-Cabrera
Gilberto de Jesús López-Canteñs
Nadia Rosa Chaviano-Rodríguez

Abstract

This work shows the results of the study of some personality traits of the students of Agricultural Mechanical Engineering (IMA) of the Chapingo Autonomous University (UACh) with the aim of strengthening their training process through strategies that are tailored to individual and group needs. The research is empirical, cross-sectional, and mixed, descriptive in nature. The instrument used was the Turborienta software that evaluates 160 factors in a comprehensive multiparameter way and was applied to a sample of 244 students in the 4th, 5th, and 6th grades. The analyzed characteristics that deserve to be attended with more urgency are curiosity = 3.94, gregariousness = 4.83, achievement of security = 4.88, competence = 5.20, freedom = 5.26, sexuality = 5.43, and tolerance = 5.64. It is observed that six of the traits with the lowest mean values of the analyzed competences are found in instinctive attitudinal competences. These results, never studied for this degree, are relevant to drive the educational process of the students.

Article Details

How to Cite
Soca-Cabrera, J. R., López-Canteñs, G. de J., & Chaviano-Rodríguez, N. R. (2020). Affective, Ethical and Attitudinal Skills of Agricultural Mechanical Engineering Students. Ingeniería Agrícola, 10(4). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1310
Section
Artículos Originales

References

BORDÁS, S.C.; USÁN, P.; JARIE, L.; LUCHA, O.: “Sentido del humor, afectos y personalidad Estudio en estudiantes universitarios”, Avances en psicología latinoamericana, 36(1): 83-91, 2018, ISSN: 1794-4724.

CONTRERAS, D.C.S.; RESÉNDIZ, D.F. de J.: “Factores de personalidad en estudiantes de psicología en México”, Enseñanza e Investigación en Psicología, 22(3): 353-363, 2017, ISSN: 0185-1594.

DÁVILA, A.; MONROY, I.: “La tutoría académica. Estrategia para fortalecer la comprensión de las nociones matemáticas”, Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 3(7): 42-51, 2016.

DELHOM, I.; SATORRES, E.; MELÉNDEZ, J.C.: “¿Están los rasgos de personalidad asociados al bienestar psicológico?”, Escritos de Psicología (Internet), 12(1): 1-8, 2019, ISSN: 1989-3809, DOI: http://dx.doi.org/10.5231 / psy. writ.2019.010.

DIMA-CHAPINGO: Programa departamental de tutorías del DIMA, Inst. Universidad Autónoma Chapingo, Departamento de Ingeniería Mecánica Agrícola, T, Chapingo Texcoco, Edo. México, México, 2015.

GEROSA, F.: “Personalidad, Autoestima y Desempeño Académico. Una aproximación complementaria a partir de la Teoría de los Cinco Factores de la personalidad.”, Revista en investigación en psicología social (PSOCIAL), 2(2): 46-53, 2016, ISSN: 2422-619X.

LÓPEZ, P.A.F.; RONDÓN, J.M.; CELLERINO, C.; ALFANO, S.M.: “Guías esquematizadas de tratamiento de los Trastornos de la personalidad para profesionales, desde el modelo de Beck, Freeman, Davis y otros (2005)”, Ciencias Psicológicas, 4(1): 97-124, 2010, ISSN: 1688-4221.

NEIRA, V.D.C.; CÁRDENAS, E.H.A.; VILLAVICENCIO, B.; ISRAEL, N.: “Influencia de la personalidad en los estilos de liderazgo”, Revista Universidad y Sociedad, 10(1): 331-335, 2018, ISSN: 2218-3620.

PALACIOS, J.R.; MARTÍNEZ, R.: “Descripción de características de personalidad y dimensiones socioculturales en jóvenes mexicanos”, Revista de Psicología (PUCP), 35(2): 453-484, 2017, ISSN: 0254-9247, DOI: http://dx.doi.org/10.18800/psico.201702.003.

SANJUÁN, P.; AHMAD, D.; PÉREZ, G.A.M.: “Rasgos de personalidad y recursos psicológicos como predictores del bienestar emocional en adolescentes con y sin formación en escuelas de tauromaquia.”, Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 23(1): 1-12, 2018, ISSN: 1136-5420, DOI: http://dx.doi.org/10.5944/rppc.vol.23.num.1.2018.18494.

SEP: Lineamientos de acción tutorial, dgb, SEP, México, 2017., 2017.

SOCA, C.J.R.; LÓPEZ-CANTEÑS, C.G. de J.; CHAVIANO, R.N.R.: “La tutoría y las inteligencias múltiples en Ingeniería Mecánica Agrícola”, Revista Ingeniería Agrícola, 9(2): 60-64, 2019, ISSN: 2306-1545, e-ISSN: 2227-8761.

TORRES, V.A.; VELÁZQUEZ, H.G.Y.; MARTÍNEZ, L.A.A.; GARCÍA, G.J.; GÓMEZ, R.M.; JASSO, J.L.A.; ORTIZ, V.D.: “Rasgos de personalidad en alumnos de reciente ingreso a la carrera de medicina”, Revista Investigación Educación Médica, 7(25): 27-35, 2018, ISSN: 2007-5057.

TURBORIENTA: Test Psicométrico Multidimensional, [en línea], no. Powered Bombilla Digital. Copyright, Inst. Turborienta (Grupo de Investigación Orienta), 2018, Disponible en: http://www.turborienta.com/.

VILLANUEVA, B.C.; RÍOS, G.Á.M.: “Factores protectores y de riesgo del trastorno de conducta y del trastorno de déficit de atención e hiperactividad. Una revisión sistemática”, Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 23(1): 59-73, 2018, ISSN: 1136-5420.

Most read articles by the same author(s)