Study of the Intellectual Skills and Mental Programming of Agricultural Mechanical Engineering Students

Main Article Content

José Ramón Soca-Cabrera
Gilberto de Jesús López-Canteñs
Nadia Rosa Chaviano-Rodríguez

Abstract

This paper shows the results of the study of the intellectual competences of the Agricultural Mechanical Engineering students of the Autonomous University of Chapingo. The instrument used was the Multiorienta software and was applied to a sample of 244 students in grades 4, 5 and 6. The results show the general averages of the following indicators: perception = 5.5, analysis = 6.8, synthesis = 6.3, abstract reasoning = 5.2, learning = 5.9, memory = 4.1, creativity = 5.0, planning and decision making = 5.2, intellectual speed = 5.1, among others. These results are of great help for the development of the academic tutoring program.

Article Details

How to Cite
Soca-Cabrera, J. R., López-Canteñs, G. de J., & Chaviano-Rodríguez, N. R. (2020). Study of the Intellectual Skills and Mental Programming of Agricultural Mechanical Engineering Students. Ingeniería Agrícola, 10(1). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1220
Section
Artículos Originales

References

ALONSO, A.D.: “El desarrollo de las habilidades sociales de las personas con diversidad funcional a través del proceso creativo”, Revista Arteterapia, 12, 2017, DOI: https://doi.org/10.5209/ARTE.57568, Disponible en:https://revistas.ucm.es/index.php/ARTE/article/view/57568.

ALONSO, D.: “El desarrollo de la autodeterminación a través del proceso creativo de las personas con discapacidad intelectual”, Artseduca, (15): 70-95, 2016, ISSN: 2254-0709.

CRESPO, N.M.: “La Metacognición: Las diferentes vertientes de una Teoría”, Revista Signos, 33(48): 97-115, 2000, ISSN: 0718-0934.

DIMA-CHAPINGO: Programa departamental de tutorías del DIMA, Inst. Universidad Autónoma Chapingo, Departamento de Ingeniería Mecánica Agrícola, Chapingo, Texcoco, México, 2015.

EUSA: Manual de desarrollo de competencias, [en línea], Inst. Centro Universitario EUSA, Sevilla, España, 2016, Disponible en:https://www.eusa.es/wp-content/uploads/2016/11/eusa-manual-de-competencias-2016-interactivo.pdf.

FAUSTINO, A.; SÁNCHEZ, P.N.; DÍAZ, C.E.: “Habilidades intelectuales en la formación matemática-investigativa angoleña en el perfil Ingenieril”, Multiciencias, 16(1): 60-68, 2016, ISSN: 1317-2255.

HORTA, C.Z.; PÉREZ, B.M.; RODRÍGUEZ, J.A.: “Las habilidades intelectuales en la formación de profesionales de la sociedad del conocimiento”, Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2019, ISSN: 1989-4155, Disponible en:https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/habilidades-intelectuales.html.

KLIMENKO, O.; ALVAREZ, J.L.: “Aprender cómo aprendo: la enseñanza de estrategias metacognitivas.”, Educación y Educadores, 12(2): 11-28, 2009, ISSN: 0123-1294.

LÓPEZ, G.S.: Procesos de Estimulación para el aprendizaje de la lectura y la escritura: ejercicios y herramientas para el trabajo en el aula, [en línea], Inst. Universidad Santiago de Compostela, España, 2018, Disponible en:https://www.google.com/search?q=Procesos+de+Estimulación+para+el+aprendizaje+de+la+lectura+y+la+escritura%3A+ejercicios+y+herramientas+para+el+trabajo+en+el+aula&rlz=1C1CHBF_esMX860MX860&oq=Procesos+de+Estimulación+para+el+aprendizaje+de+la+lectura+y+la+escritura%3A+ejercicios+y+herramientas+para+el+trabajo+en+el+aula&aqs=chrome..69i57.2371j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8.

MEZA, P.M..: “Hablar de metacognición …”, Revista CNPE. SIGLO XXI, 1(3): 6-8, 2014.

NAVARRO, A.: Atrévete con “1001 juegos de inteligencia para toda la familia”, [en línea], Inst. Ed. Grupo Anaya, Madrid, España, 2011, Disponible en:https://www.anayainfantilyjuvenil.com/catalogos/capitulos_promocion/IJ00335701_9999986032.pdf.

SEP: Lineamientos de acción tutorial, [en línea], Inst. DGB-SEP, México D. F., 2017, Disponible en:http://www.dgb.sep.gob.mx/informacionacademica/actividades.

SOCA, C.J.R.; LÓPEZ, C.G.; CHAVIANO, R.N.R.: “La tutoría y las inteligencias múltiples en Ingeniería Mecánica Agrícola”, Revista Ingeniería Agrícola, 9(2): 60-64, 2019, ISSN: 2306-1545, e-ISSN: 2227-8761.

TURBORIENTA: Test Psicométrico Multidimensional, [en línea], no. Powered Bombilla Digital, Inst. Grupo de Investigación Orienta, 2014, Disponible en:http://www.turborienta.com/.

TURBORIENTA: Test Psicométrico Multidimensional, [en línea], no. Powered Bombilla Digital, Inst. Grupo de Investigación Orienta, 2018, Disponible en:http://www.turborienta.com/.

VALDOVINOS, V.V.: Las habilidades intelectuales como herramientas esenciales en la formación profesional del alumno universitari, [en línea], Inst. Ed. Universidad Mexicana, México, 2015, Disponible en:http://unimex.edu.mx/Investigacion/DocInvestigacion/Las_habilidades_intelectuales_como_herramientas_esenciales_en_la_formacion_profesional_del_alumno_universitario.pdf.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)