Tutoring and multiple intelligences in Agricultural Mechanical Engineering

Main Article Content

José Ramón Soca-Cabrera
Gilberto de Jesús López-Canteñs
Nadia Rosa Chaviano-Rodríguez

Abstract

In the present work the results of the study of the intellectual (CI) and emotional coefficients (CE), as well as the multiple intelligences of Gardner, of the students of Agricultural Mechanical Engineering of the Chapingo Autonomous University in 2015 are shown. Instrument applied was Multiorienta Software and it was applied to a sample of 244 students of grades 4, 5 and 6. The results show that CI = 90 and CE = 75 are above the national average; the competence: linguistic = 7.5; spatial = 5.0; musical = 4.3; kinesthetic = 5.2 and intrapersonal = 6.5 are around the national average; the logical - mathematical = 7.1, above; and the interpersonal = 5.1 below. Activities are recommended to reinforce and overcome each one of the intelligences in the Departmental Tutoring Program, through the work of the teachers-tutors.

Article Details

How to Cite
Soca-Cabrera, J. R., López-Canteñs, G. de J., & Chaviano-Rodríguez, N. R. (2019). Tutoring and multiple intelligences in Agricultural Mechanical Engineering. Ingeniería Agrícola, 9(2). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1104
Section
Nota Técnica

References

ÁLVAREZ, D.; LLAMAS, S.F.; LÓPEZ, F.V.: “Una mira al futuro ante la relación de las inteligencias múltiples y el rendimiento escolar”, Aula de Encuentro, 18(1): 72-108, 2016, ISSN: 2341-4847.

ANUIES: Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior, ser. Serie Investigaciones, Ed. Colección Biblioteca de la Educación Superior, ANUIES, vol. . Seminario sobre estándares de calidad para instituciones de educación superior, México, D.F., 2000.

ATHANASSOPOULOS, N.; LÓPEZ, F.V.: “Inteligencias múltiples y aprendizaje: Un enfoque comparativo en alumnos de conservatorio”, Reidocrea, 6(5): 50-63, 2017, ISSN: 2254-5883.

BARRAZA, L.R.; GONZÁLEZ, M.: “Rendimiento académico y autopercepción de inteligencias múltiples e inteligencia emocional en universitarios de primera generación”, Actualidades Investigativas en Educación", 16(2): 1-23, 2016, DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i2.23930.

BAS, G.: “The Effect of Multiple Intelligences Theory-Based Education on Academic Achievement: A Meta-Analytic Review.”, Educational Sciences: Theory and Practice, 16(6): 1833-1864, 2016, ISSN: 1303-0485, DOI: 10.12738/estp.2016.6.0015.

CASTILLO, D.M.; EZQUERRO, C.A.; LLAMAS, S.F.; LÓPEZ, F.V.: “Estudio neuropsicológico basado en la creatividad, las inteligencias múltiples y la función ejecutiva en el ámbito educativo”, Reidocrea, 5(2): 9-15, 2016, ISSN: 2254-5883.

DÍAZ, P.L.E.; VARELA, L.S.P.; RODRÍGUEZ, B.L..: “Inteligencias múltiples e implementación del currículo: avances, tendencias y oportunidades”, Revista de Psicodidáctica, 22(1): 69-83, 2017, ISSN: 1136-1034.

DIMA-CHAPINGO: Programa departamental de tutorías del DIMA, Inst. Universidad Autónoma Chapingo, Departamento de Ingeniería Mecánica Agrícola, Texcoco, Chapingo, México, 2015.

DÓLERA, S.L.; LLAMAS, S.F.; LÓPEZ, F.V.: “Nuevas metodologías de innovación educativa mediante la relación entre Inteligencias múltiples, creatividad y lateralidad en educación infantil”, Reidocrea, 4(40): 311-328, 2015, ISSN: 2254-5883.

GARDNER, H.E.: Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century, Ed. Hachette UK, 2000, ISBN: 0-465-01314-7.

GARDNER, H.E.: Multiple intelligences: New horizons in theory and practice, Ed. Basic books, 2008, ISBN: 0-7867-2187-1.

GOLEMAN, D.: La Inteligencia Emocional, Ed. Javier Vergara Editor S.A, Buenos Aires, Argentina, 1996.

GOLEMAN, D.: La práctica de la inteligencia emocional, Ed. Editorial Kairós, 1999, ISBN: 84-7245-984-5.

HERNÁNDEZ, T.D.; FERRÁNDIZ, C.; FERRANDO, M.; PRIETO, L.; FERNÁNDEZ, M.C.: “The theory of multiple intelligences in the identification of high-ability students”, Anales de Psicología/Annals of Psychology, 30(1): 192-200, 2014, ISSN: 1695-2294, DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.1.148271.

JURY, M.; SMEDING, A.; COURT, M.; DARNON, C.: “When first-generation students succeed at university: On the link between social class, academic performance, and performance-avoidance goals”, Contemporary Educational Psychology, 41: 25-36, 2015, ISSN: 0361-476X, DOI: 10.1016/j.cedpsych.2014.11.001.

TURBORIENTA: Test Psicométrico Multidimensional, [en línea], [Grupo de Investigación Orienta. Powered Bombilla Digital. Copyright 2018], 2018, Disponible en: http://www.turborienta.com/, [Consulta: 16 de febrero de 2018].

VELJKO, A.; MIRJANA, I.: “Psychometric evaluation of the reliability of IPVIS-OS multiple intelligences assessment instrument for early adolescents”, Journal of edcucational sciences and psychology, VI(1): 21-34, 2016, ISSN: 2247–8558.

Most read articles by the same author(s)