Agricultural Mechatronics Engineering Curriculum of the Autonomous University of Chapingo, Version 2017

Main Article Content

José Ramón Soca-Cabrera
Gilberto de Jesús López-Canteñs
Guadalupe Gaytán-Ruelas
Eugenio Romantchik-Kruskova
Efren Fitz-Rodríguez

Abstract

This paper presents the results of the design of the curriculum of the Bachelor's Degree in Agricultural Mechatronics Engineering of the Autonomous University of Chapingo (UACh), Mexico, carried out in 2017. A qualitative-quantitative mixed-cut methodology was applied, through documentary diagnostic studies and analysis of applied surveys to the interest groups. The results demonstrate the urgent need for the UACh to offer Mexican society this new degree. The curriculum deals with the training of integral professionals with a broad profile, with the necessary skills to solve the main problems of the "society, industry and agriculture 4.0", through the generic and professional competencies of the graduates, with responsibility, social commitment and environmental care.

Article Details

How to Cite
Soca-Cabrera, J. R., López-Canteñs, G. de J., Gaytán-Ruelas, G., Romantchik-Kruskova, E., & Fitz-Rodríguez, E. (2018). Agricultural Mechatronics Engineering Curriculum of the Autonomous University of Chapingo, Version 2017. Ingeniería Agrícola, 8(4), 49. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1033
Section
Artículos Originales

References

ANUIES: La educación superior en el siglo XXI: líneas estratégicas de desarrollo: Una propuesta de la ANUIES, [en línea], Inst. Asociación nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES), 2000, Disponible en:Disponible en:http://publicaciones.anuies.mx/revista/113/5/2/es/la-educacion-superior-en-el-siglo-xxi-lineas-estrategicas-de" target="xrefwindow">http://publicaciones.anuies.mx/revista/113/5/2/es/la-educacion-superior-en-el-siglo-xxi-lineas-estrategicas-de , [Consulta: 8 de abril de 2018].

 

ANUIES, S.: Sistema de asignación y transferencia de créditos académicos (SATCA), documento extenso, [en línea], Inst. Asociación nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES), 2007, Disponible en:Disponible en:http://www.uacj.mx/sa/ie/Documents/SATCA/SATCAExtenso.pdf" target="xrefwindow">http://www.uacj.mx/sa/ie/Documents/SATCA/SATCAExtenso.pdf , [Consulta: 8 de abril de 2018].

 

ASABE: Agricultural and Biological Engineering within ASABE - Definition, [en línea], 2015, Disponible en:Disponible en:http://www.asabe.org/news-public-affairs/about-this-profession.aspx" target="xrefwindow">http://www.asabe.org/news-public-affairs/about-this-profession.aspx , [Consulta: 8 de abril de 2018].

 

BARRERA, A.: Nuevas realidades, nuevos paradigmas: la nueva revolución agrícola, [en línea], 10-21 p., 2011, Disponible en:Disponible en:http://repiica.iica.int/docs/b2144e/b2144e.pdf" target="xrefwindow">http://repiica.iica.int/docs/b2144e/b2144e.pdf , [Consulta: 10 de abril de 2018].

 

DELORS, J.: Los cuatro pilares de la educación. La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI, [en línea], 1996, Disponible en:Disponible en:http://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf" target="xrefwindow">http://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf , [Consulta: 10 de abril de 2018].

 

DIMA: Plan de Estudios de la carrera Ingeniería Mecánica Agrícola, Inst. Departamento de Ingeniería Mecánica Agrícola (DIMA), Chapingo, Texcoco, México, 140 p., 2010.

 

ONU: Objetivos de desarrollo sostenible. 17 objetivos para transformar nuestro mundo, [en línea], Inst. Organización de Naciones Unidas (ONU), 2015, Disponible en:Disponible en:https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/summit/" target="xrefwindow">https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/summit/ , [Consulta: 10 de abril de 2018].

 

PNUD: Informe sobre desarrollo humano 2015. Trabajo al servicio del desarrollo humano, [en línea], Inst. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD), 2015, Disponible en:Disponible en:http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_human_development_report_overview_-_es.pdf" target="xrefwindow">http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_human_development_report_overview_-_es.pdf , [Consulta: 10 de abril de 2018].

 

RESÉDIZ, N.D.: El rompecabezas de la ingeniería. Por qué y cómo se transforma el mundo, Ed. Fondo de Cultura Económica, México, 393 p., 2015, ISBN: 978-968-16-8444-0.

 

SALA-I-MARTIN, X.; CROTTI, R.; DI BATTISTA, A.; HANOUZ, M.D.; GALVAN, C.; GEIGER, T.; MARTI, G.: “Reaching Beyond the New Normal: Findings from the Global Competitiveness Index 2015-2016”, The Global Competitiveness Report, 2016(2015): 3-41, 2015.

 

SEP: Programa Sectorial de Educación 2013-2018, [en línea], Inst. Secretaria de Educación Pública (SEP), 2013, Disponible en:Disponible en:http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018%20WEB.pdf" target="xrefwindow">http://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/4479/4/images/PROGRAMA_SECTORIAL_DE_EDUCACION_2013_2018 WEB.pdf , [Consulta: 10 de abril de 2018].

 

SOCA, C.J.R.; LÓPEZ, C.G.; LOBATO, S.R.; GAYTÁN, J.G.; ROMANTCHIK, E.; FITZ, R.E.: “Plan de estudio de Ingeniería Mecánica Agrícola de la Universidad Autónoma Chapingo, versión 2015”, Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 25(1): 60-65, 2016, ISSN: 1010-2760.

 

TOBÓN, S.: Formación basada en competencias, pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica, [en línea], Ed. ECOE, 2a. ed., Bogotá, Colombia, 266 p., 2012, ISBN: 978-958-648-419-0, Disponible en:Disponible en:https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S.%20-Formacion-basada-en-competencias.pdf" target="xrefwindow">https://www.uv.mx/psicologia/files/2015/07/Tobon-S. -Formacion-basada-en-competencias.pdf , [Consulta: 10 de abril de 2018].

 

UACH: Plan de Desarrollo Institucional 2009-2025, [en línea], Inst. Universidad Autónoma Chapingo (UACh), Chapingo, Texcoco, México, 2009, Disponible en:Disponible en:https://chapingo.mx/upom/Descargas/Plan.de.desarrollo.2009.2015.pdf" target="xrefwindow">https://chapingo.mx/upom/Descargas/Plan.de.desarrollo.2009.2015.pdf , [Consulta: 4 de abril de 2018].

 

UNESCO: La educación al servicio de los pueblos y el planeta. Creación de futuros sostenibles para todos, [en línea], Ed. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO), París, Francia, 587 p., 2017, ISBN: 978-92-3-300064-3, Disponible en:Disponible en:http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002485/248526S.pdf" target="xrefwindow">http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002485/248526S.pdf , [Consulta: 4 de abril de 2018].

Most read articles by the same author(s)