Environmental Education for Agricultural Development in a Rural Community

Main Article Content

Luís Ángel Paneque-Pérez
Liliana Kindelán-Castellanos
Pedro Paneque-Rondón
Yamilé Brito-Sierra
iDRomán Borges-Torres
Beatriz Bú-Alba
Alberto Castellanos-Cardoza

Abstract

An environmental education process was developed in La Dolorita´s Community, located 11 km away from Santiago de Cuba city. The limitations in environmental treatment in the agricultural context, associated with an insufficient environmental culture of the community, affects agricultural performance in the tasks of conservation and improvement of the quality of the environment. To respond to the insufficiencies of the community, actions were implemented that allowed the formation of environmental knowledge, in the practice of agricultural exercise with an integrating and systematizing relationship. The statistical processing of the results was the T test analysis for related samples, with the use of SPSS Software version 21.0, which allowed knowing the behavior of the estimated variables in the investigation. The learning process in environmental training allowed the community members to achieve responsible conduct in the development of agricultural processes, in a space for the construction of environmental knowledge, which provided understanding for the protection of the environment in La Dolorita´s Community.

Article Details

How to Cite
Paneque-Pérez, L. Ángel, Kindelán-Castellanos, L., Paneque-Rondón, P., Brito-Sierra, Y., Borges-Torres, iDRomán, Bú-Alba, B., & Castellanos-Cardoza, A. (2025). Environmental Education for Agricultural Development in a Rural Community. Ingeniería Agrícola, 15, https://cu-id.com/2284/v15e32. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/2160
Section
Artículos Originales

References

Banco Mundial (2022). Agricultura y alimentos, https://www.bancomundial.org/es/topic/agriculture/overview , p.11.

CITMA-Cuba (2021). Programa Nacional de Medioambiente y Desarrollo. Estrategia Ambiental Nacional 2021- 2025. Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente (CITMA), La Habana, Cuba. p. 7- 12.

Cortés (2024). El papel de la Educación Ambiental en la Agricultura: promoviendo Prácticas Sostenibles entre los agricultores. TFC Maquinaria. Diseñado por Comunidad floral©. +34651816653 2000tfc@gmail.com. https://tfcmaquinariaagricola.com/educacion-ambiental-agricultores/

Fernández, E. (2020). Propuesta para estudiar agroecología con estudiantes de segundo ciclodel circuito escolar N°4 del cantón de Alvarado de Cartago. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(1), 1-28. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v20n1/1409-4703-aie-20-01-448.pdf

FAO (2022). Versión resumida del estado de la seguridad alimentaria y la nutrición en el mundo. Adaptación de las políticas alimentarias y agrícolas para hacer las dietas saludables más asequibles, Organización de Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). DOI: https://doi.org/10.4060/cc0640es ; p.10.

Galarza-Schoenfeld, A. (2020). La agricultura y medio para alcanzar la conciencia ecológicaen los escolares. Revista Portal de la Ciencia, 1(1), 13-27. DOI: https://doi.org/10.51247/pdlc.v1i1.285

GOC (2023). Ley 150 de los Sistemas de Recursos Naturales y Medio Ambiente. Gaceta Oficial de la República de Cuba, Ministerio de Justicia no. 87 ordinaria de 13 de septiembre de 2023. Asamblea Nacional del Poder Popular. (GOC-2023-771-O87). ISSN 1682-7511; p. 9.

Guamán-Gómez, V. & Espinoza-Freire, E. (2022). Enseñanza para el desarrollo sostenibley la escuela. Maestro y Sociedad, 19(3), 1384-1396.

Hernández, A.; Pérez, J. M.; BoschInfante, D., & Castro, S. N. (2019). La clasificación desuelos de Cuba: Énfasis en la versión de 2015, CultivosTropicales, 40(1), I6-10, ISSN: Impreso: 0258-5936; ISSN: Digital: 7819-4087, Publisher: Ediciones INCA.

Hernández, N. M., Casaña, S. L., & Miranda, A. del C. (2019). La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(1), 135-145.

Hernández, R. (2004). Metodología de la investigación, Ed. Editorial Félix Varela, La Habana, Cuba, p. 148-235.

Likert, R. (1932). A Technique for the measurement of actitudes. México Archives of Psychology. Edit. Wainerman. (Escala de RonsisLikert para medición de actitudes) p.6.

Orgaz-Agüera, F. (2018). Educación ambiental: Concepto, origen e importancia: El caso de República Dominicana. Desarrollo Local Sostenible,11(31), 24, ISSN: 1988-5245, Publisher: DELOS Desarrollo Local Sostenible.

Paneque L.; Kindelán, L.; Paneque, P.; Montero, G. & Molina, L. (2021). Estrategia Educativa Ambiental para profesionales agrícolas en una Unidad de Cultivos Protegidos, Ingeniería Agrícola, ISSN-2306-1545, E-ISSN-2227-8761, Vol. 11(3):51-60.

Paneque, L; Kindelán, L. Paneque, P.; & Romero, E. (2020). Propuesta de estrategia para la formación ambiental de los profesionales de Hidroenergía, Santiago de Cuba. Ingeniería Agrícola, ISSN-2306-1545, E-ISSN-2227-8761, Vol. 10 (4): 45-53).

Instituto Nacional de Educación de Adultos (2025). El camino hacia un futuro sostenible; la importancia de la educación ambiental en la formación agrícola. Escuela de Ingeniería Agrícola y Agroambiental. Universidad Pontificia. Fundación INEA. https://n9.CL/comillasINEA; Agricultura ecológica y educación ambiental. Camino Viejo de Simancas, km. 4,5; 47008 Valladolid (España) info@inea.edu.es +34 983 23 55 06 | +34 625 19 54 36.

Redrobán-Barreto, W. (2022). El Buen Vivir y su impacto en la Constitución ecuatoriana. Sociedad & Tecnología, 5(S1), 30-41. DOI: https://doi.org/10.51247/st.v5iS1.231

Rodríguez, B. M. (2022). Hay que enfrentar la pobreza para ayudar almedioambiente. Uniminuto. https://www.uniminuto.edu/articulo/

Sistema Básico IBM SPSS Statis Tics 21.0 (2012). Manual del usuario del Sistema Básico de IBM SPSS Statis Tics 21.0. Autor del grupo de extensión, marcas comerciales IBM. Edición aplicación IBM SPSSS Statis Tics 21.0.

Torres, E. (2002). Curso de Muestreo. Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Escuela de Estadísticas, Venezuela, 3p.

Velázquez-Labrada, Y. R., Pérez-Benítez, M., Pérez-Rodríguez, G., & Domínguez-Hopkins, R. (2021). La educación ambiental ante el cambioclimático en la formación del profesional universitario: experiencias desde la Universidad de Oriente. Revista Universidad y Sociedad,13(1), 331-339, ISSN: 2218-3620, Publisher: Editorial” Universo Sur”, Revista de la Universidad de Cienfuegos.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>