Environmental Education for Agricultural Development in the La Victoria Community, Santiago de Cub

Main Article Content

Liliana Kindelán-Castellanos
Luís Ángel Paneque-Pérez
Pedro Paneque-Rondón
Ángel Luís Brito-Sauvanell

Abstract

An environmental education process was developed in the La Victoria community located on the southern slope of the Sierra de la Gran Piedra, 27 km from the city of Santiago de Cuba. The limitations in environmental treatment in the agricultural context, associated with an insufficient environmental culture of the community, affects agricultural performance in the tasks of conservation and improvement of the quality of the environment. To respond to the insufficiencies of the community, actions were implemented that allowed the formation of environmental knowledge, in the practice of agricultural exercise with an integrating and systematizing relationship. The statistical processing of the results was carried out through the non-parametric analysis of related samples and the T test analysis for related samples, with the use of SPSS Software version 21.0, which allowed knowing the behavior of the estimated variables in the investigation. The learning process in environmental training allowed the community members to achieve responsible conduct in the development of agricultural processes, in a space for the construction of environmental knowledge, which provided understanding for the protection of the environment in the La Victoria community.

Article Details

How to Cite
Kindelán-Castellanos, L., Paneque-Pérez, L. Ángel, Paneque-Rondón, P., & Brito-Sauvanell, Ángel L. (2023). Environmental Education for Agricultural Development in the La Victoria Community, Santiago de Cub. Ingeniería Agrícola, 13(4), https://cu-id.com/2284/v13n4e05. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1752
Section
Artículos Originales

References

Bosque-Suárez, R., Osorio-Abad, A., & Alvarado, T. C. (2018). Principales aportes de las tesis doctorales de educación ambiental y energética en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Varona. Revista Científico Metodológica, 66, ISSN: 1992-8238, Publisher: Universidad de Ciencias Pedagógica Enrique José Varona.

Cabrera-Ríos, J. M. (2018). Educación ambiental como estrategia de formación para el desarrollo sostenible de la Institución Educativa Rural Doradal del municipio de Puerto Triunfo, Antioquia [Tesis presentada para obtener el título de Magister en Ingeniería]. Universidad Pontificia Bolivariana, Sistema de formación Avanzada, Escuela de Ingeniería, Medellín, Colombia.

Coronel-Núñez, G. E., & Lozano-Espinoza, M. A. (2019). La formación de competencias y la realización pedagógica desde la educación ambiental en el contexto ecuatoriano. Conrado, 15(67), 333-341, ISSN: 1990-8644, Publisher: Universidad de Cienfuegos.

González, D., & Galbán, J. M. (2010). Enfoque agroecológico de la extensión rural para el cultivo del arroz a escala local. ISBN: 959-7023-48-2.

Gutiérrez-Herrera, M. V., & Juan-Carvajal, D. T. (2019). Génesis de la formación del ingeniero hidráulico en Cuba. Ingeniería Hidráulica y Ambiental, 40(3), 116-125, ISSN: 1680-0338, Publisher: CIH, Universidad Tecnológica de la Habana José Antonio Echeverría (Cujae).

Guzmán-Rodríguez, J. D., & Pérez-Bejerano, M. (2019). Problemas de la educación rural colombiana generados a partir de la interpretación y uso de lo científico y tecnológico. Varona. Revista Científico Metodológica, 68, ISSN: 1992-8238, Publisher: Universidad de Ciencias Pedagógica Enrique José Varona.

Hernández, N. M., Casaña, S. L., & Miranda, A. del C. (2019). La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social. Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(1), 135-145.

Hernández, R. (2004). Metodología de la investigación. Editorial Félix Varela, La Habana, Cuba.

Likert, R. (1932). A Technique for the measurement of attitudes (Escala de Ronsis Likert para medición de actitudes). Ed. Wainerman.

Michel, A., Sejas, W., Linera, C., Vargas, M., Salazar, E., & Lafuente, E. (2019). Evaluación del uso de indicadores de biodiversidad en los estudios de evaluación de impacto ambiental (EEIAs) de los sectores más importantes de Bolivia. Universidad Católica Boliviana, Departamento de Ciencias Exactas e Ingeniería, Cochabamba, Bolivia, 23pp.

Orgaz-Agüera, F. (2018). Educación ambiental: Concepto, origen e importancia: El caso de República Dominicana. Desarrollo Local Sostenible, 11(31), 24, ISSN: 1988-5245, Publisher: DELOS Desarrollo Local Sostenible.

Pérez-Díaz, N., Suero-Gutiérrez, L., Veliz-Gutiérrez, J. A., Linares-Guerra, E. M., & Pérez-Rodríguez, E. (2019). Acciones estratégicas de educación ambiental en la comunidad La Majagua para su desarrollo local. Cooperativismo y Desarrollo: COODES, 7(3), 406-419, ISSN: 2310-340X, Publisher: Tipografía de Comas Hermanos.

Torres-Rivas, E. (2002). Curso de Muestreo. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Escuela de Estadísticas, Venezuela.

Velázquez-Labrada, Y. R., Pérez-Benítez, M., Pérez-Rodríguez, G., & Domínguez-Hopkins, R. (2021). La educación ambiental ante el cambio climático en la formación del profesional universitario: Experiencias desde la Universidad de Oriente. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 331-339, ISSN: 2218-3620, Publisher: Editorial" Universo Sur", Revista de la Universidad de Cienfuegos.

Most read articles by the same author(s)