Social prevention in the community from the perspective of the integrated community work and the local development
Main Article Content
Abstract
The general objective of the research was to systematize studies related to social prevention in the community from the perspective of integrated community work and local development. Various perspectives were considered at the international and national level, due to the relevance that studies of this nature currently have. Multiple criteria were corroborated where the policies and legal norms of each territory are fundamental for the success of social prevention. It was verified that the resources of the communities and, especially, the integrated working group existing in each municipality of Cuba, allow for more precise monitoring, since the policy for local development itself offers resources for monitoring social prevention. These are also expressed in programs and projects contextualized according to the reality of each community, always based on the articulation and participation of the sectors and actors. The study took into account various theoretical methods where analysis-synthesis, historical-logical and documentary analysis were privileged. Also, it demonstrated that it is possible to achieve a community with fewer social problems, which advances in the construction of a sustainable and intelligent town.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Rojo (1990), Tesis de Maestría, Ramona Capote Rodríguez, CEESA, 2001,
Chang, H. G. (2010). El modelo de la triple hélice como un medio para la vinculación entre la universidad y empresa. Revista Nacional de Administración [en línea]. 1 (1). Disponible en: http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan044042.pdf
Díaz- Canel, M., (2022). “Pondera Presidente de Cuba al desarrollo local como eje de Gobierno”. https://www.presidencia.gob.cu
Dutrenit, G., y Núñez, J., (2017). Vinculación universidad-sector productivo para fortalecer los sistemas nacionales de innovación: experiencias de Cuba, México y Costa Rica. Recuperado de https://www.lalics.org/wordpress/wpcontent/ uploads/2017/08/DutrenitNunezJover_Cuba.pdf
Ramos, A., Artigas, E., (2019) Evaluación de capacidades para la Gestión del Desarrollo en contextos inteligentes. CEGED.
Lukac, E. Frazier, D. (2012). Linking strategy to value. Journal of Business Strategy, 33(4), 49-57.
Bouskela, M., et al. (2016). La ruta hacia las Smart Cities: Migrando de una gestión tradicional a la ciudad inteligente. Banco Interamericano de Desarrollo.
Carvajal, A., (2020). Manual Básico para agentes de desarrollo local y otros actores. Biblioteca Virtual. https://www.eumed.net.
Núñez, J., Montalvo, L. F., Pérez, I., Fernández, A., & García, J. L., (2011). Cuba: University, Innovation and Society: Higher education in the National System of Innovation. En B. Goransson & C. Brundenius, (eds.), Universities in Transition. The Changing Role and Challenges for Academics Institutions; (pp. 97-118) Springer, Ottawa: International Development Centre.
Ley 132/2019. De organización y funcionamiento de las Asambleas Municipales del poder popular y de los Consejos Populares. Gaceta Oficial nro.5. Extraordinaria. La Habana, 2020 http://www.gacetaoficial.gob.cu/
SIPAS. (2009). Cartilla 30 preguntas y respuestas sobre prevención y atención social para los grupos de trabajo del sistema. La Habana. Cuba.
Navarrete, C., (2002) La prevención de las transgresiones violentas en adolescentes. Ponencia al Congreso Pedagogía 99. Ciudad de la Habana.
Núñez (1994: pág.176). Ciencia Tecnología y Sociedad. La Habana, 1994.
Mora (2022). Tesis de Maestría, Elda J. Mora, CEGED, 2022.
Rébola, R., (2020). Una mirada sobre los diálogos locales como procesos de construcción de capacidades y transformación territorial. A la luz de las experiencias de acompañamiento con las comunidades de San Vicente y Ramona. Revista Desarrollo y Territorio, (8), 27-39. Recuperado de http://www.conectadel.org/revistadesarrollo- y-territorio/
Yordi García, M., y Caballero Rivacoba, M., (2016). El desarrollo social y el trabajo comunitario. Teoría, metodología y prácticas cubanas. Camagüey: Editorial Ácana. Cuba.
Ley 1289 o Código de Familia, 4 de febrero de 1975.
Ley 16 o Código de la niñez y la juventud de 1978,
Ley No 62 o Código Penal, 29 de diciembre de 1987.
Decreto Ley 95 de 1986
Cuba. Decreto Ley 242 de 2007 de la Gaceta Oficial de la República, 16 de marzo de 2007. Sistema de Prevención y Atención Social.
PCC (2021). Lineamientos de la política económica y social del partido y la Revolución para el período 2021-2026.
Vecino, F., (2004). Conferencia magistral del Ministerio de Educación superior en la inauguración del Congreso Universidad 2004. La Habana.
(CEDAR, 2013). Bases conceptuales, filosóficas y metodológicas del Desarrollo Local. La Habana. Cuba.
Ramos, A. et al (2019). De un Municipio Tradicional a un Municipio Inteligente por un Desarrollo Local Sostenible.