Corporate Social Responsibility practices towards the community in the Boris Luis Santa Coloma sugar agro-industrial company

Main Article Content

Oxana Rodríguez Reyes
Keydi Lohuis González
Aliery Rodríguez García

Abstract

In recent decades, interest has grown in the incorporation of Corporate Social Responsibility in the management of companies, which must contribute to the development of the communities where they operate, and also to minimize the negative impacts they have on them. The objective of this article is to evaluate the Corporate Social Responsibility practices aimed at the community that surrounds a sugar mill. An exploratory study was developed. The methodology used is qualitative. The study carried out made it possible to identify the deficiencies of Corporate Social Responsibility practices towards the community. These deficiencies are related to the insufficient offer of training courses, and a poor dissemination of jobs that could be attractive to the community, and the poor level of conservation of the sugar agro-industrial heritage, as well as the negative impact that the plant causes on the environmental state of the community. The results obtained allow an analysis of the current state of Corporate Social Responsibility practices towards the community. Likewise, the main difficulties were determined in order to work on their improvement.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Reyes, O., González, K. L., & Rodríguez García, A. (2023). Corporate Social Responsibility practices towards the community in the Boris Luis Santa Coloma sugar agro-industrial company. Revista De Gestión Del Conocimiento Y El Desarrollo Local, 9(3), https://cu-id.com/8973/v9n3e04. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1772
Section
Artículo Original

References

Barrio, E. (2016). La gestión de la Responsabilidad Social Empresarial. El caso Unilever España. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.

Castro, A., Hernández, J. y Bedoya, E. (2016). Caracterización de la Responsabilidad Social Corporativa en la empresa hotelera Almirante Cartagena. Revista Saber-Ciencia, 11(2), 121-132. https://doi.org/10.18041/2382- 3240/saber.2016v11n2.548

Comisión Europea (2001). Libro verde: fomentar un marco europeo para la Responsabilidad Social de las Empresas. http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=es&catId=656.

De la Cuesta, M. & Valor, C. (2003). Responsabilidad Social de la Empresa. Concepto, medición y desarrollo en España. Boletín Económico de ICE,2755, 7- 19.

https://www.researchgate.net/publication/28120630_Responsabilidad_social_de_ la_empresa_Concepto_medicion_y_desarrollo_en_Espana

Gómez, A. (2015). Responsabilidad Social Empresarial, innovación y crisis económica. Análisis teórico y contraste empírico en empresas de Castilla y León. Tesis de Doctorado. Universidad de Valladolid.http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315- 01622016000400014&lng=es&nrm=is&tlng=es

Guzmán, MG. (2016). Dimensión interna de la responsabilidad social empresarial desde la óptica de la gestión de recursos humanos. Revista SABER, 28(4), 794- 805.http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315- 01622016000400014&lng=es&nrm=is&tlng=es

Hernández, R; Fernández, C.; Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. (5ta ed). México D. F. MMcGRAW-HILL.

International Organization for Standarization– ISO.(2010). ISO 26000, Guía de ResponsabilidadSocial.http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?cs number=42546.

Panwar, R. (2006). Corporate Responsability: Balancing economic, enviromental and social issues in the forest products industry.Forest Products Journal, 56, (2)

pp. 4-12.http://www.fao.org/3/i044e09.htm

Peña, D. (2018). Responsabilidad Social Empresarial en el sector turístico. El caso de las empresas turísticas de alojamiento de la Región Caribe Colombiana. Tesis de Doctorado. Universitat de les Illes Balears. https://www.dspace.uib.es/xmlui/handle/11201/149078

Pérez, JM., Espinosa, C. y Peralta, B. (2016). La Responsabilidad Social empresarial y su enfoque ambiental: Una visión sostenible a futuro. Revista Universidad y Sociedad, 8(3), 169-177. http://rus.ucf.edu.cu/

Remache, M., Villacis, S. y Guayta, N. (2017). La responsabilidad social empresarial vista desde un enfoque teórico. Revista Dominio de las Ciencias, 4(1), 550-568. http://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/index

Revollo, CR., Borrás, F. (2019) Acercamiento epistemológico de la Responsabilidad Social empresarial. Revista Cofín Habana, 13(2). http://cofinhab.uh.cu/index.php/RCCF/issue/view/32

Saavedra, M.L. (2011). La Responsabilidad Social Empresarial y las finanzas. Cuadernos de Administración, 27(46), 41-54. <http://www.scielo.org.co/pdf/cuadm/v27n46/v27n46a04.pdf

Tamayo, C.D. y Ruiz M. C. (2018). De la Responsabilidad Social Empresarial al balance social. Revista Cofín Habana, 12(1), 304-320. http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?scipt=sci_abstrac&pid=S20736061201800010 0020&Ing=es&nrm?iso

Tello, G. E., Agila, M. V. y L C. (2018). La responsabilidad social empresarial corporativa y su incidencia en el ámbito laboral en Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 10, (5), pp.60-69. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Uribe ,C.M., Granobles, J., García, J. y Hernández, Y. (2019). Responsabilidad social de las empresas carboníferas: percepción de los pobladores del municipio Chiriguaná, Colombia. Revista Venezolana de Administración, 24(87), 635-653. http://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/24629/25089

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.