Pedagogic Model for the Environmental Training of the Professionals of Campo Antena Santiago de Cuba

Main Article Content

Luís Ángel Paneque-Pérez
Pedro Paneque-Rondón
Liliana Kindelán-Castellanos
Daniel Rafael Vuelta-Lorenzo
María Elena Luna-Castellanos

Abstract

A pedagogical model was developed for the environmental formation of professionals in the Campo Antena agricultural unit of protected crops, in a postgraduate training process. The limitations in the environmental treatment caused by the insufficiencies in the environmental training of the professionals, affects the performance in the agricultural labors and the work of conservation and improvement of the quality of the environment. To respond to the insufficiencies in the environmental training of professionals, an Environmental Agricultural Pedagogical Model was built, as a theoretical contribution for the construction-training of environmental knowledge in agricultural professional practice, under a totalizing perspective, with an integrating and systematizing relationship, which allowed the transformations in the professionals in the business organization. The qualitative assessment of the Pedagogical Model was carried out, through the criteria of experts, which reveals the scientific level and relevance in the research and expresses the dialectical relationship between the Environmental Agricultural Cultural dimension and the Environmental Agricultural Professional Practice dimension, to enrich the didactic vision and pedagogical in the environmental training process.

Article Details

How to Cite
Paneque-Pérez, L. Ángel, Paneque-Rondón, P., Kindelán-Castellanos, L., Vuelta-Lorenzo, D. R., & Luna-Castellanos, M. E. (2021). Pedagogic Model for the Environmental Training of the Professionals of Campo Antena Santiago de Cuba. Ingeniería Agrícola, 11(4). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1466
Section
Artículos Originales

References

AMADO, C.; PÉREZ, J.; SIERRA, J.: ¨La educación ambiental con enfoque integrador. Una experiencia en la formación inicial de profesores de matemática y física¨, Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal), ISSN-1409-4258, 23(1): 39-44, 2019.

AVENDAÑO, C.; WILLIAM, R.: ¨Un modelo pedagógico para la educación ambiental desde la perspectiva de la modificabilidad estructural cognitiva¨, Revista Luna Azul, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia, ISSN-1909-2474, 36: 110-133, 2013.

CANTOR, J.; ALTAVAZ, A.: ¨Los modelos pedagógicos contemporáneos y su influencia en el modo de actuación profesional pedagógico¨, Varona, Revista Científico-Metodológica, ISSN-0864-196X, 68: 2-6, 2019.

CORBETTA, S.: ¨Educación y ambiente en la educación superior universitaria: tendencias en clave de la perspectiva crítica latinoamericana¨, Revista Educación, ISSN-0379-7082. e-ISSN: 2215-2644, 43(1): 1-10, 2019.

FUENTES, H.; ÁLVAREZ, I.; MATOS, E.: ¨Teoría Holístico–Configuracional en los procesos sociales¨, Revista Pedagogía Universitaria (Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran” Universidad de Oriente), 9(1): 3-14, 2004.

FUENTES, H.; MONTOYA, J.; FUENTES, L.: La formación en la Educación Superior, desde lo holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico, Ed. Ediciones Universidad de Oriente, Centro de Estudio de Educación Superior “Manuel F. Gran”. Universidad de Oriente ed. , pp. 529, ISBN-978 959 207 444 6, Santiago de Cuba, Cuba, 2011.

GARCÍA, M.; SUÁREZ, M.: El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Facultad “Salvador Allende”, 13pp., La Habana, Cuba, 2012.

GUTIÉRREZ, M.; JUAN, D.: ¨Génesis de la formación del ingeniero hidráulico en Cuba¨, Ingeniería Hidráulica y Ambiental, ISSN-1815-591X, 40(3): 116-125, 2019.

GUTIERREZ, M.; JUAN, D.; MARTÍNEZ, Y.; CORDIEZ, A.: ¨El modelo del profesional para la formación del ingeniero hidráulico en Cuba¨, Ingeniería Hidráulica y Ambiental, ISSN-1815-591X, 38(3): 6, 2017.

HERNÁNDEZ, N.; CASAÑA, S.; MIRANDA, A.: ¨Una valoración desde un enfoque psicológico, pedagógico y social¨, Roca, ISSN-2074-0735, 15(1): 6, 2019.

MICHEL, A.; SEJAS, W.; LINERA, C.; VARGAS, M.; SALAZAR, E.; LAFUENTE, E.: Evaluación del uso de indicadores de biodiversidad en los estudios de evaluación de impacto ambiental (EEIAs) de los sectores más importantes de Bolivia., Universidad Católica Boliviana, Departamento de Ciencias Exactas e Ingeniería, 23pp., Cochabamba, Bolivia, 2019.

PÉREZ, N.; SUERO, L.; VELIZ, J.; LINARES, E.; PÉREZ, E.: ¨Acciones estratégicas de educación ambiental en la comunidad La Majagua para su desarrollo local¨, Cooperativismo y Desarrollo (Coodes), ISSN-2310-340X, 7(3): 4-7, 2019.

PINILLA, A.: ¨Modelos pedagógicos y formación de profesionales en el área de la salud. Educación y Práctica de la Medicina¨, Acta Médica Colombiana, ISSN-0120-2448, 36(4), 2011.

SÁNCHEZ, W.: Modelo de la dinámica de integración formativa del manejo animal en el posgrado del ingeniero agrónomo, 43-120pp., Tesis (en opción al Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad de Oriente, Centro de Estudios Pedagógicos “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba, Cuba, 2019.

VELÁZQUEZ, Y.: La formación holística ambiental en los estudiantes de carreras pedagógicas del área de ciencias naturales, 35pp., Tesis (en opción al Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad de Oriente, Departamento de Ciencias Naturales, Santiago de Cuba, Cuba, 2016.

Most read articles by the same author(s)