Proposal of the Strategy for the Environmental Formation of the Hidro-Energy Professionals in Santiago de Cuba

Main Article Content

Luís Ángel Paneque-Pérez
Pedro Paneque-Rondón
Liliana Kindelán-Castellanos
Eumelia Victoria Romero-Pacheco

Abstract

The researching proposes the elaboration of a formative strategy to raise the environmental formation of the professionals of hydro-energy in Santiago de Cuba. The limitations in the hydroenergetic environmental context, associated to the insufficient culture in these aspects, affect the performance of the duties of the professionals involved in the conservation and improvement of the quality of the environment in hydroenergy. The strategy must answer to the insufficiencies of the professionals by means of the increasing of environmental knowledge in hydroenergy, by means of the professional’s work practices, under a wider focusing, with integration and systematization. A qualitative valuation of the strategy for the criterion of experts was made through the Delphi method and the analysis of the results was carried out by means of the statistical processing with the use of SPSS Software version 21.0.

Article Details

How to Cite
Paneque-Pérez, L. Ángel, Paneque-Rondón, P., Kindelán-Castellanos, L., & Romero-Pacheco, E. V. (2020). Proposal of the Strategy for the Environmental Formation of the Hidro-Energy Professionals in Santiago de Cuba. Ingeniería Agrícola, 10(4). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1309
Section
Artículos Originales

References

BOSQUE, S.R.; OSORIO, A.A.; MERINO, G.T.: “Principales aportes de las tesis doctorales de educación ambiental y energética en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona”, Varona. Revista Científico Metodológica, (66), 2018, ISSN: 1992-8238.

DE ARMAS, R.N.; LORENCES, G.J.; PERDOMO, V.J.: “Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa”, Revista Pedagógica Universitaria, Universidad Pedagógica “Félix Varela, 40: 9, 2006.

ESPINOSA, R.J.; DIAZGRANADO, B.L.M.: “La formación ambiental de los estudiantes. Recomendaciones para su consideración en la universidad”, Revista Universidad y Sociedad, 8(3): 13-22, 2016, ISSN: 2218-3620.

GARCÍA, V.M.; SUÁREZ, M.M.: “El método Delphi para la consulta a expertos en la investigación científica”, Revista Cubana de Salud Pública, 39(2): 253-267, 2013, ISSN: 0864-3466.

GUTIERREZ, H.M.V.; CARVAJAL, J.; DARGEN, T.: “Génesis de la formación del ingeniero hidráulico en Cuba”, Ingeniería Hidráulica y Ambiental, 40(3): 116-125, 2019, ISSN: 1680-0338.

GUZMÁN, R.J.D.; PÉREZ, B.M.: “Problemas de la educación rural colombiana generados a partir de la interpretación y uso de lo científico y tecnológico”, Varona. Revista Científico Metodológica, (68), 2019, ISSN: 1992-8238.

HERNÁNDEZ, N.M.; CASAÑA, S.L.; MIRANDA, A. del C.: “La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social”, Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(1): 135-145, 2019, ISSN: 2074-0735.

MÁRQUEZ, D.D.L.; CASAS, V.M.; JAULA, B.J.: “La formación ambiental en la universidad cubana”, Revista Universidad y Sociedad, 9(3): 207-213, 2017, ISSN: 2218-3620.

MARTÍNEZ, C.R.: “La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual”, Revista Electrónica Educare, 14(1): 97-111, 2010, ISSN: 1409-4258.

MICHEL, A.; SEJAS, W.; LINERA, C.; VARGAS, M.; SALAZAR, E.; LAFUENTE, E.: Evaluación del uso de indicadores de biodiversidad en los estudios de evaluación de impacto ambiental (EEIAs) de los sectores más importantes de Bolivia, Inst. Universidad Católica Boliviana, Departamento de Ciencias Exactas e Ingeniería, Cochabamba, Bolivia, 23 p., 2019.

MISTELI, M.; ANGARICA, L.; ORTIZ, R.: “Manual de Monitoreo y Evaluación Participativos”, Programa de Innovación Agropecuaria, : 3, 2009.

ORGAZ, A.F.: “Educación ambiental: Concepto, origen e importancia. El caso de República Dominicana”, DELOS: Desarrollo Local Sostenible, 11(31): 24, 2018, ISSN: 1988-5245.

PÉREZ, D.N.; SUERO, G.L.; VELIZ, G.J.Á.; LINARES, G.E.M.; PÉREZ, R.E.: “Acciones estratégicas de educación ambiental en la comunidad La Majagua para su desarrollo local”, Cooperativismo y Desarrollo, 7(3): 406-419, 2019, ISSN: 2310-340X.

RIVAS, T.E.: Curso de Muestreo, Ed. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Escuela de Estadísticas, Venezuela, 3 p., 2002.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)