The implementation of MOOCs at the Agrarian University of Havana in agricultural careers

Main Article Content

Yosleidy Roque Alayón
Lilibeth M. González Ruíz
Armando Suárez Cueto
Astrid Fernández de Castro
María Victoria Gómez Águila

Abstract

The research presented comes within the framework of the national project: Platform for the management and dissemination of open content through the use of MOOCs (Massive Open Online Course) in 2018. This is part of the policy of the Agrarian University of Havana to promote the use of MOOCs in the races that are offered. The work constitutes an analysis of the different MOOC definitions with their distinctive characteristics, passing through the different types of MOOCs that are known up to the adoption of that technology from the pedagogical point of view. There is also an analysis of a set of platforms that allow the development of MOOCs, deciding to use Edx for its potential from the pedagogical point of view or TalentLMS for being in the Cloud. Finally, the relationship between MOOCs and Learning Objects is established based on the advantages they offer for students and teachers, ending with some examples of MOOCs used or developed in Cuba as part of the strategy of computerization of Cuban society.

Article Details

How to Cite
Roque Alayón, Y., González Ruíz, L. M., Suárez Cueto, A., Fernández de Castro, A., & Gómez Águila, M. V. (2019). The implementation of MOOCs at the Agrarian University of Havana in agricultural careers. Ingeniería Agrícola, 9(2). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1106
Section
Puntos de Vista

References

ALMENARA, C.J.: “Visiones educativas sobre los MOOC”, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2): 39-60, 2015, ISSN: 1390-3306.

ALMENARA, C.J.; CEJUDO, L.M. de. C.; MARTÍNEZ, V.A.I.: “Las tipologías de MOOC: su diseño e implicaciones educativas”, Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 18(1): 13-26, 2014, ISSN: 1138-414X.

ASTUDILLO, J.: “Análisis del estado del arte de los objetos de aprendizaje. Revisión de su definición y posibilidades”, Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo educativo, 2011, ISSN: 2007-7467.

CONOLE, G.: “MOOCs as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOCs”, Revista de Educacion a Distancia, (50): 1-18, 2016, ISSN: 1578-7680.

FENN, J.; RASKINO, M.: Mastering the hype cycle: how to choose the right innovation at the right time, Ed. Harvard Business Press, 2008, ISBN: 1-4221-3512-8.

GARCÍA, A.L.: “MOOC: objetos de aprendizaje”, Contextos Universitarios Mediados, : 13-19, 2013, ISSN: 2340-552X.

GONZÁLEZ, R.L.M.: Propuesta para evaluar la calidad de objetos de aprendizaje mediante el uso de ontologías, Universidad de Alicante, PhD. Thesis, Alicante, España, 2016.

MARTÍNEZ, N.; BONET, P.; CÁCERES, P.; FARGUETA, F.; GARCÍA, E.: “Los objetos de aprendizaje como recurso de calidad para la docencia: criterios de validación de objetos en la Universidad Politécnica de Valencia”, En: IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables (SPDECE 2007), Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad Politécnica de Valencia, 2007.

OLAZABALAGA, I.M.; DÍAZ, V.M.: Enseñar y aprender en entornos m-learning, Ed. Editorial Síntesis, 2013, ISBN: 84-9958-895-6.

PECO, P.P.; MORA, S.L.: “Los MOOC: orígenes, historia y tipos”, Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, (269): 41-48, 2013, ISSN: 1136-7733.

RAPOSO-RIVAS, M.; MARTÍNEZ-FIGUEIRA, E.; SARMIENTO-CAMPOS, J.-A.: “Un estudio sobre los componentes pedagógicos de los cursos online masivos= A Study on the Pedagogical Components of Massive Online Courses”, Comunicar, 22(44): 27-35, 2015, ISSN: 1134-3478.

RAPOSO-RIVAS, M.; SARMIENTO CAMPOS, J.; MARTÍNEZ-FIGUEIRA, M.: “El perfil pedagógico de los MOOC a partir de un estudio exploratorio”, Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(2): 277-292, 2017, ISSN: 0718-0705.

ROIG, E.A.; MARTÍ, M.M.: “Indicadores de análisis de procesos de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales de formación universitaria”, Enseñanza & Teaching, 30(1): 85-114, 2012.

ROIG, V.R.; MENGUAL, S.M.; SUÁREZ, G.C.: “Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC”, Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 18: 27-41, 2014, ISSN: 1138-414X.

RUIZ, B.C.: Presente y futuro de los Massive Open Online Courses (MOOC): Análisis de la oferta completa de cursos de las plataformas Coursera, EdX, Miríada X y Udacity, MSc. Thesis, Guadalajara, Jalisco, México, 2013.

RUIZ, B.C.: “El MOOC: ¿un modelo alternativo para la educación universitaria?, Apertura (Guadalajara, Jal.), 7(2): 86-100, 2016, ISSN: 1665-6180.

VÁZQUEZ CANO, E.; LÓPEZ MENESES, E.: “Los MOOC y la educación superior: la expansión del conocimiento”, 2014, ISSN: 1138-414X.

VILA, R.R.: “Diseño de materiales curriculares electrónicos a través de Objetos de Aprendizaje”, Revista de Educación a Distancia, 2005, ISSN: 1578-7680.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.