Environmental training from the conception of Labor Practice, in the initial training of Biology teachers

Main Article Content

Dayly García García
Anaïs de la Caridad Villafaña Rivero
Midiala Aurora Gómez Gómez

Abstract

The environmental training of education professionals is an imperative that society demands of Higher Education. Being in charge of preparing future generations to meet the demands of the time and guarantee the lives of future generations. For this, it is necessary to develop professional skills that allow directing the process that takes place in and from educational institutions. In the present work, the results obtained in environmental training from the conception of work practice in the initial training of biology teachers are exposed. The proposal consists of general actions and objectives, as well as specific actions and tasks that the student has to carry out during work practice aimed at their environmental training and the development of professional skills to direct the educational process of Biology. The above responds to a task of the research project "Improvement of Environmental Education in the National Education System". In addition, it is a need of the Department of Natural Sciences of the Faculty of Secondary Education, of the Central University “Marta Abreu” of Las Villas, and the requirements of Plan E and the third improvement that is carried out in the SNE.

Article Details

How to Cite
García García, D., Villafaña Rivero, A. de la C., & Gómez Gómez , M. A. (2023). Environmental training from the conception of Labor Practice, in the initial training of Biology teachers. Revista De Gestión Del Conocimiento Y El Desarrollo Local, 9(3), https://cu-id.com/8973/v9n3e02. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1770
Section
Artículo Original

References

Delors, J. et al. (1999). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. España: Santillana.

García, D., Leyva, J., y Guerra, V. (2017). Cuadro de diseño del experimento para resolver tareas experimentales de Biología. Revista Varela 17 (48), 364-378. En: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv4808.pdf

Hernández, J.L., et al. (2016). Programa de la disciplina principal integradora. Dirección del proceso de enseñanza aprendizaje de la Biología. La Habana, Cuba: MES.

Horruitiner Silva, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. La Habana, Cuba: Félix Varela.

Leyva, J., y Guerra, Y. (2014). La génesis del proceso educativo y su perfeccionamiento, una sistematización teórica (1era parte). En: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv3702.pdf

MES. (2016a). Documento base para el diseño de los planes de estudio “E”. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

MES. (2016b). Modelo del profesional de la Educación. Carrera Licenciatura en Educación. Biología. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Ministerio de Educación Superior. (2018). Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Resolución No. 2/2018 (GOC- 2018-460- O25). La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Tristá, B., Delgado, Y., y Escalona, M. (2018). Experiencia pedagógica en la formación de habilidades profesionales en la carrera Pedagogía- Psicología. En: http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv5008.pdf

Vilanova, S. L., García, M.B., Chaparro, M., y Natal, M. (2016). La formación de profesores de Ciencias: descripción y análisis de posibles relaciones entre las representaciones sobre el aprendizaje de docentes y estudiantes universitarios de profesorado. Revista Perspectiva Educacional, 56, 260-271. DOI: 10.4151/07189729.

Zavala, M. A., González, I. y Vázquez, M. A. (2019). La innovación docente para la transformación de la enseñanza en el nivel superior. Pedagogía y Sociedad, 22(54), 272- 288. En: http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y- sociedad/article/view/788

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.