Academic Origins of the Agricultural Engineering in the America

Main Article Content

Antonio Daquinta-Gradaille

Abstract

The world needs more agricultural products and food. At the same time we have to comply with the sustainable development agenda: economically, ecologically and socially responsible. A paradigm shift is necessary, not just a modification of practices and investments to do more of the same. For this, the sustainable intensification of the agricultural production is essential, playing a determining role the efficient and effective management of the engineering systems that are used. This objective is achieved from a strategy of use and maintenance of the equipment that intervenes in these processes in extensive agriculture and in organic agriculture based on biodiversity. In Cuba the social order of the management of the agricultural production processes with the use of technologies is fulfilled by the Agricultural Engineer, whose training plan has its origin in the Mechanical Engineer of agricultural production, constituting a key profession for the development of the country. The present work aims to identify the evolution of university education models and the trend of Agricultural Engineering that has accompanied this profession in recent years in Cuba, inviting them to reflect on their future in their teaching and research aspects.

Article Details

How to Cite
Daquinta-Gradaille, A. (2020). Academic Origins of the Agricultural Engineering in the America. Ingeniería Agrícola, 10(4). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1313
Section
Puntos de Vista

References

ALCÍVAR, R.S.F.: Rediseño curricular de la carrera de Ingeniería Agrícola de la Universidad Técnica de Manabí, Universidad Técnica de Manabí, 2017.

ARANA, M.; VALDÉS, R.: Tecnología Apropiada: concepción para una cultura, Ed. Editorial Félix Varela, Tecnología y Sociedad ed., La Habana, Cuba, 19-22 p., 1999.

CAMPOS, R.: Estrategia sobre el futuro de las fuentes energéticas en el MINAG, Inst. Ministerio de la Agricultura, Instituto de Investigaciones de Mecanización Agropecuaria (IIMA), La Habana, Cuba, 10 p., 2004.

CASANUEVA, L.H.: Perfil profesional del ingeniero agrícola en Costa Rica, [en línea], Inst. Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica, 2005, Disponible en: http: //www.accessmylibrary.com/coms2/summary-0286-32132347ITM, [Consulta: 29 de septiembre de 2015].

DAQUINTA, G.L.A.: “Orígenes académicos de la Ingeniería Agrícola en La América”, En: IX Edición de la Convención Científica Internacional sobre Desarrollo Agropecuario y Sostenibilidad “AGROCENTRO 2019”, 23 al 30 de junio de 2019, Villa Clara, Cuba., 2019.

ESPINOSA, E.: La Economía Cubana en los 1990: de la crisis a la recuperación, ser. Carta Cuba. Facultad Latino Americana de Ciencias Sociales (FLASCO), Inst. Universidad de La Habana, La Habana, Cuba, 1997.

FIGUEREDO, R.O.; IZQUIERDO, F.L.; CARMONA, T.E.: “Cuba en datos: Agricultura, sector estratégico que precisa despuntar”, Cubadebate, 17 de mayo de 2019.

GIL, E.: Elección correcta de la maquinaria agrícola. Aspectos fundamentales, Inst. Escuela Superior de Agricultura de Barcelona, monografía, Barcelona, España, 2011.

GRANMA-CUBA: “Venimos con un mensaje de dialogo y convocatoria. Encuentro de presidente cubano con empresarios y líderes del sector agrícola de EE UU”, Granma, internacionales, Editora Periódico Granma, 28 de septiembre 2018 ed., p. 3, La Habana, Cuba, 2018, ISSN: 0864-0424, e-ISSN: 1563-8278.

HERNÁNDEZ, J.E.: “La ingeniería agrícola en el mundo”, Ingeniería e Investigación, 19: 4-13, 2011.

LINARES, P.: “Tendencias de la docencia e investigación en Ingeniería Rural en el Mundo”, En: Congreso de Latinoamericano de Ingeniería Rural, Ed. Universidad Nacional de La Plata, Buenos Aires, Argentina, 1998.

MES-CUBA: Modelo del profesional carrera de Ingeniería Agrícola, plan de estudio “D” carrera Ingeniería Agrícola, ser. Comisión Nacional de la Carrera Ingeniería Agrícola (CNCIA), Inst. Ministerio de Educación Superior (MES), La Habana, Cuba, 2007.

MES-CUBA: Modelo del profesional carrera de Ingeniería Agrícola, plan de estudio “E” carrera Ingeniería Agrícola, ser. Comisión Nacional de la Carrera Ingeniería Agrícola (CNCIA), Inst. Ministerio de Educación Superior (MES), La Habana, Cuba, 2018.

MINAG: Política para la mecanización, el riego y el drenaje agrícola, Ed. Ministerio de la Agricultura, Agrinfor, La Habana, Cuba, 2015.

MINAG: BOLETIN No 3. Actualización técnica y registral de tractores, cosechadoras autopropulsadas, implementos, máquinas agrícolas y otros agregados, Inst. Ministerio de la Agricultura, La Habana, Cuba, 2017a.

MINAG: BOLETIN No 5. Balance de uso y tenencia de la tierra, Inst. Ministerio de la Agricultura, La Habana, Cuba, 2017b.

NAVARRO, O.M.: Ayer, hoy y mañana de la máquina cosechadora de caña de azúcar en Cuba., Inst. Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya, Monografía, Holguín, Cuba, 2002.

OSPINA, J.E.; HERNÁNDEZ, J.E.: “La Ingeniería Agrícola: profesión básica en el desarrollo agroindustrial del país”, Ingeniería e Investigación, 19: 4-13, 2011.

PERDOMO, P.D.: “Algunas consideraciones en la formación de los Ingenieros para el 2do Decenio del 3er Milenio”, En: 15 Convención Científica de Ingeniería y Arquitectura, Ed. CUJAE, La Habana, Cuba, 2010.

REINA, C.L.: Ingeniería Agrícola. Profesión Clave para el desarrollo Agropecuario, Inst. Universidad Técnica de Manabí, Portoviejo, Manabí, Ecuador, 2006.

RÍOS, H.A.: “Estudio sobre las funciones estatales y empresariales en la ingeniería agrícola en el nuevo contexto”, En: Convención Internacional de Ingeniería Agrícola IAgric, 2016, Ed. Instituto de Investigaciones de Ingeniería Agrícola (IAgric), La Habana, Cuba, 2016.

RÍOS, H.A.: La agricultura en Cuba, Ed. Editorial Infoiima, La Habana, Cuba, 306 p., 2017a, ISBN: 978-959-285-027-9.

RÍOS, H.A.: La Ingeniería Agrícola del productor cubano, Ed. Editorial INFOIIMA, Primera Edición IAgric ed., La Habana, Cuba, 2017b.

SHKILIOVA, L.; JARRE, C.C.; SEGUNDO, J.F.: Rediseño curricular de la carrera de ingeniería agrícola de la Universidad Técnica de Manabí, Inst. Universidad Técnica de Manabí, Informe, Portoviejo, Manabí, Ecuador, 2016.

STOUT, B.A.: Trends in Agricultural Engineering Education and Research in the United States. Implications for other countries., Inst. Texas A&M University, USA, 2000.