Estrategia para mejorar el posicionamiento de la Universidad Agraria de La Habana en el Ranking Mundial
Main Article Content
Abstract
Universities, since their emergence, have been a favorable and privileged environment for the production of knowledge and strengthening relationships between human beings, however, their social mission would be incomplete today if they do not manage to train professionals with a high degree of participation in the problems of society and committed to scientific research and social development that the country needs at this time. The positioning of this type of institutions at a global and national level constitutes an element to consider from the point of view of professional and academic training, as well as relations with national and international entities; The fundamental objective being to achieve the visibility and prestige of universities, based on social relevance, the internationalization of strategic processes, high professional competence and capabilities for research, development and innovation. In this research, a strategy was designed aimed at improving the positioning of the Agrarian University of Havana in the World University Ranking. To fulfill this objective, a set of methods and techniques were applied, which facilitated the diagnosis of the current situation and the establishment of the actions to be developed. The diagnosis made it possible to identify the weaknesses and potential that the University presents to improve its positioning in the World University Ranking, in the short and medium term.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo humano sostenible: mirando al 2030. Universidad 2016. La Habana: Ministerio de Educación Superior.
Álvarez, J. C., Ríos, I., Martínez, E. C. (2019). Análisis comparativo de variables e indicadores empleados para evaluar calidad en las universidades. En Humanidades Médicas, Vol. 19(2):405-424. ISSN 1727-8120
Bowden, R. (2000). “Fantasy Higher Education: university and college league tables”. En Quality in Higher Education, Vol. 6, N° 1, pp. 41-60.
Cordero, I. (2019). La acreditación de los Programas por la Junta de Acreditación Nacional. Revista Cubana de Anestesiología y Reanimación 18(2).
Ministerio de Educación Superior. (2017a). Documentos metodológicos para la organización de la CTI en las universidades del MES 2017-2021. La Habana: Dirección de Ciencia y Técnica MES.
Ministerio de Educación Superior. (2017b). Planificación estratégica 2017-2021. La Habana: Editorial Félix Varela.
Rizo, F. (2011). Los rankings de universidades: una visión crítica Revista de la Educación Superior, vol. XL (1), núm. 157, enero-marzo, pp. 77-97 ISSN: 0185-2760. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior Distrito Federal, México. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=60420223004
Rodríguez Picornell, Z. (2023). Situación actual de la gestión de rankings internacionales en la Universidad Agraria de la Habana. Congreso Internacional de Ciencias Agropecuarias, Agrociencias. Cuba.
Saborido, J. R. (2020). Universidad y desarrollo sostenible. Visión desde Cuba. Conferencia inaugural Congreso Universidad. La Habana: MES. Cuba
Webster, D. S. (1986). Academic Quality Rankings of American Colleges and Universities. Springfield, III., Charles C. Thomas Publ.