Consideraciones pedagógicas para la supervisión en la formación inicial de Educación primaria: una experiencia desde la orientación y acompañamiento en las actividades de estagio, con un enfoque integrado
Main Article Content
Abstract
The article addressed theoretical and practical assumptions to implement pedagogical considerations in order to develop the curricular internship process in the initial training in Primary Education, with an integrated approach. The proposal sought to minimize evident inadequacies in the internship activity, which do not allow an integrated approach in this process, from the orientation and accompaniment. The article collected the experience of the authors who teach the subjects Pedagogical Practices, Methodology of Teaching the Portuguese Language for Primary Education and Curricular Practices and as accompanying teachers (supervisor) in three schools of application. The objective was to propose pedagogical considerations on supervision in the initial training of Primary Education teachers, within the framework of guidance and accompaniment in internship activities, with an integrated approach. The study was developed based on applied research and the descriptive-interpretative correlational paradigm. For its realization, methods from the theoretical level, the empirical level and the mathematical statistical level were used. The results obtained contributed to the improvement of the concept of pedagogical supervision, based on a reflective orientation and accompaniment in the placement process, in the different contexts in which various actors of this process act. This is based on the implementation of pedagogical considerations on supervision in the initial training of primary education teachers, based on a verified experience in the framework of guidance and accompaniment of placement activities with an integrated, holistic, developmental and contextualized approach, taking into account the Angolan reality.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Alarcão, I. e Tavares, J. (2003). Supervisión de la Prática Pedagógica, Una Perspetiva de Desarrollo y Aprendizage. Coimbra: Editora Almedina.
Alarcão. I. e Canha, B. (2013). Supervisión e Colaboración. Edición, Colección Nueva CIDINE.
Almeida, L.S., Freire, T. (2007). Metodologia da Investigación en Psicología y Educación. Braga: Psíquilíbrios Ediciones.
Alvarenga, E. M. (2014). Metodologia da investigación quantitativa e qualitativa: Normas técnicas de presentación de trabajos científicos (2ª-2ª Reimpressão ed.). (C. Amarilhas, Trad.) Asunción: A4 Diseños.
António, O.W. M. (2021). El papel de supervisor na formación inicial de profesores. Un estúdio de caso en una institución de Enseánza Superior en Angola. Braga: Universidad do Minho (Tesi de Doctorado no publicada).
DIÁRIO DA REPÚBLICA DE ANGOLA (31 de Diciembre de 2001. (2001). Iª Série Nº 65. Ley de Base del Sistema de Educación. Nº 13/01. Luanda: Imprensa Nacional.
DIÁRIO DA REPÚBLICA DE ANGOLA (7 de Outubro de 2016). Iª Série Nº 170. Ley de Base del Sistema de Educación y Enseñanza nº 17/16. Luanda: Imprensa Nacional.
Kavela, P. C. (2017). La influencia de la creatividad de los profesores en el proceso de enseñanza-aprendizage/ Angola, en año lectivo 2015. (Disertación de Maestría, Universidad Autónoma de Asunción. Facultad de Ciencias jurídicas, políticas y de la comunicación, Maestría en Educacíon).
Quivy, R., E Campenhoudt, L. V. (1998). Manual de Investigación en Ciencias Sociales. 2ª ed. Lisboa: Gradiva-Publicaciones Lda.
Monteiro, I. (2019). La supervisión en estágio en la formación inicial de professores: Percepciones de los estagiários, profesores tutores y profesores acompañantes en la Escuela de Formación de Profesores de Namibe en Angola. Braga: Universidad do Minho (Tesi de Doctorado no publicada).
Moreira, M. A. (2010). La supervisión pedagógica como espacio de transformación pesoal y social. En R. Bizarro & M. A. Moreira (Org.), Supervisão pedagógica e educação em línguas (pp. 91-110). Mangualde: Pedago.
Novo, R. et al (2019). Formação inicial de educadores e professores: Perceções dod cooperantes sobre o processo de supervisão. In E. Mesquita, M. C. Roldão & J. Machado (Org.), A Prática Supervisionada e construção do conhecimento.
Paulo, L. A. (2015). Perfil do estudante universitário. In E. Paulo (Ed.), 1ªs Jornadas Científicas Estudantis da Escola Superior Pedagógica do Kwanza-Norte (p.2). Ndalatando: Departamento de Investigação Científica.
QUIVY, R., E CAMPENHOUDT, L. V. (1998). Manual de Investigação em Ciências Sociais. 2ª ed. Lisboa: Gradiva-Publicações Lda.
Rios, J. et al (2021). Estudo de caso: método de pesquisa qualitativa ou método qualitativo de pesquisa?. In A. Moreira, P. Sá & A. P. Costa (Org.). Reflexões em torno de Metodologias de Investigação: métodos (Vol. 1). Editora: UA Editora.
Sanches, A. (2019). A supervisão pedagógica em quanto processa colaborativo de formação profissional. In E. Mesquita, M. C. Roldão & J. Machado (Org.), A Prática Supervisionada e construção do conhecimento.
Taveira, E. et al (2021). Reflexiones críticas sobre métodos e técnicas de recolección de datos: investigacióno-acción. In A. Moreira, P. Sá & A. P. Costa (Org.). Reflexiones en torno de Metodologias de Investigación: métodos (Vol. 1). Editora: UA Editora.
VIEIRA, F. (2009) Para uma Visão Transformadora da Supervisão Pedagógica, Educ. Soc. Campinas, vol. 29, n. 105, p. 197 – 217, Jan/Abr.
Vieira, F. e Moreira, M.A. (2011). Supervisão e avaliação do desempenho docente. Para uma abordagem de orientação transformadora. Lisboa: Ministério da Educação/CCAP.