Survey-diagnosis on the level of knowledge about computing, at the Guayabal University Farm
Main Article Content
Abstract
The objetive of this work is to present the results of the diagnostic survey carried out to know the level of knowledge about computer science, at the Guayabal University Farm, where the research will be carried out to contribute to the development of a training program in digital skills that allows reducing technical barriers; through which vulnerable groups benefit from the experiences of academic expertise, contributing to the development of a training programme in digital skills to reduce technical barriers; through which vulnerable groups benefit from the experiences of academic expertise, contributing to the development of an agri-food sector ̧ highlight the gender approach, through the more active link of women, economically, socially and environmentally sustainable, making it a more attractive space and generator of quality and inclusive jobs. In the theoretical and practical foundation of the Spatial Decision Support System (SDSS) project for sustainable land management and in the project, Development of the technological-scientific-teaching-productive scenario of Cuban agriculture at the Guayabal University Farm, the following problem is raised, how to improve the resilience of food production systems and promote the sustainable use of natural resources in the Cuban productive sector. The specific objectives of this project will be to identify, through a diagnosis, the technological means and training needs in digital skills, with an emphasis on women, to later design a training diploma in digital skills, and implement the training of trainers in these skills, promoting food security and sovereignty.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento-no comercial de Creative Commons 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Bajo esta licencia el autor será libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y crear a partir del material
- El licenciador no puede revocar estas libertades mientras cumpla con los términos de la licencia
Bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que legalmente restrinjan realizar aquello que la licencia permite.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
References
Barrientos, M. (2005). La participación. Algunas precisiones conceptuales.
Castells, M. (2003). La interacción entre las tecnologías de la información y la comunicación y la sociedad red: Un proceso de cambio histórico. Conocimiento y Sociedad, 1, 8-14.
Climent, B. J. B. (1987). Extensionismo para el desarrollo rural y de la comunidad. LIMUSA, México DF.
Colás, B. M. P., & Bolaños, M. L. M. (2010). Educación Inclusiva en género: Aplicaciones en la práctica. Revista Educação, Artes e Inclusão, 1 (3), 61-77, ISSN: 1984-3178.
Contreras, A., Lafraya, S., Lobillo, J., Soto, P., & Rodrigo, C. (1998). Los métodos del diagnóstico rural rápido y participativo. Pronaf. http://www.pronaf.gov.br/ater/Docs/DRP-metodos_diagnostico_rapido_participativo.pdf
Fernández de Castro, A., López, P. A., & Gómez, A. M. V. (2020). Sistema de Indicadores para prever, diseñar y medir el impacto de los proyectos de investigación del sector agropecuario. Ingeniería Agrícola, 10(2), 50-58, ISSN: 2306-1545, e-ISSN: 2227-8761.
Gómez, R. I., De las Cuevas, M. H., Fernández de Castro, A., & González, V. D. (2013). Software evaluación de expertos por el método Delphi para el pronóstico de la investigación agrícola. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 22(4), 81-86, ISSN: 1010-2760, e-ISSN: 2071-0054.
Gutiérrez, O. (2023). La importancia de un buen diagnóstico. Dolor: Investigación, clínica & terapéutica, 38(3), 104-106, ISSN: 0214-0659, Publisher: Permanyer.
Herrera, P. N. F., & Solórzano, G. H. N. (1998). La incidencia de la utilización del crédito en el nivel de producción agrícola y de vida de los agricultores atendidos por el proyecto Fondo Rotatorio II del Instituto de Desarrollo Rural de la Universidad Católica de Occidente [Tesis de Ingeniería para la obtención del título de Ingeniero Agrónomo en Desarrollo Rural]. Facultad de Ciencias Agronómicas de la Universidad Católica de Occidente. Santa Ana, El Salvador.
Machado, G. N., Fernández de Castro, A., & Farradas, M. C. (2023). Transformación digital del sector agroalimentario en Cuba. Ingeniería Agrícola, 13(2), 53-57, ISSN: 2306-1545, e-ISSN: 2227-8761.
Martínez, P. J., & Nicolas, B. J. (2016). Mujeres y democracia: ¿qué impide los proyectos de participación femenina? Revista mexicana de sociología, 78(3), 497-527, ISSN: 0188-2503, Publisher: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Sociales.
Rodríguez, G. R., & Hesse, R. M. (2000). Al andar se hace camino, guía metodológica para desencadenar procesos autogestionarios alrededor de experiencias agroecológicas. Kimpres, Colombia.
Roque, A. Y., Sánchez, A. D., López, P. A., Fernández de Castro, A., & Moura de Sousa, D. (2016). Entorno de Aprendizaje Personalizado (PLE) para la asignatura de Investigación de Operaciones en Ingeniería Agrícola. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 25(1), 55-59, ISSN: 1010-2760, e-ISSN: 2071-0054.
Ruiz, G. L. (2005). Participación comunitaria. Documento de discusión sobre un modelo de participación comunitaria en el Sistema Nacional de Salud del Estado español. Comunidad, 8, 62-72.
Segovia, S. M. C. (2021). Más mujeres en las ciencias: Estrategias para aumentar su participación. Revista Vínculos ESPE, 6(2), 17-26, ISSN: 2631-2751.
Tobón, M. F. A., López, G. L. A., & Montoya, N. R. D. (2021). Percepciones sobre la participación activa y la convivencia en una comunidad universitaria. Estudios Socio-Jurídicos, 23(2), 221-241, ISSN: 0124-0579, Publisher: Universidad del Rosario.
Valarezo, G. R. (1995). Manual de planeamiento andino comunitario, el PAC en la región Andina. COMUNIDEC, Quito, Ecuador.