The University of Guantánamo in the management of scientific knowledge with an environmentalist approach for sustainable and sustainable local development

Main Article Content

Liuvis Del Toro Bergondo
Mercedes Leôncio Antole
Mayda Villalón Massó

Abstract

The research was developed at the University of Guantánamo by the Environmental Risk Prevention Group, from an integrated approach, based on the demands demanded by the Ministry of Higher Education, from the systematic management of processes, to achieve a university integrative, innovative, and relevant, that significantly impacts the Guantanamo territory by responding to the scientific problem. How to contribute to the management of scientific knowledge with an environmentalist approach, for sustainable and sustainable local development, from the leading role of the University of Guantanamo? Based on this mission, the objective is focused on the implementation of integrative actions aimed at contributing to the management of scientific knowledge with an environmentalist approach, for sustainable and sustainable local development, from the leading role of the University of Guantánamo. As a novel aspect in the research, UG stands out in the Government management system based on science and innovation in strategic sectors, prioritized and semi-arid areas, in correspondence with the current demands of the 2030 Agenda, for sustainable development. The result presented has contributed to the formation of capacities from environmental management, fostering the Government-University-Business link, raising the preparation of professionals, the perception of environmental risks, prevention of disasters due to natural, technological and health causes, food security and the solution of environmental problems, based on its corporate purpose. Theoretical and empirical methods were used such as interviews, surveys, observations, analysis and synthesis, document review, and data and methodological triangulation.

Article Details

How to Cite
Toro Bergondo, L. D., Leôncio Antole, M., & Villalón Massó, M. (2025). The University of Guantánamo in the management of scientific knowledge with an environmentalist approach for sustainable and sustainable local development. Revista De Gestión Del Conocimiento Y El Desarrollo Local, 12, https://cu-id.com/8973/v12e03. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/2163
Section
Artículo Original

References

Aguilera García, L. O. La universidad del siglo XXI: una epistemología de la educación ante la sociedad del conocimiento. Edición Mario Nieves, México 2006.

Castro Ruz Fidel: Intervenciones del líder histórico Discurso en la Cumbre Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo. 2005

CITMA Provincial. (2021). Resultados de los estudios de Peligro, Vulnerabilidades y Riesgos en la provincia Guantánamo.

CITMA Provincial. (2021). Macroprogramas: Ciencia, Tecnología e Innovación, recursos naturales y medio ambiente, desarrollo humano, equidad y justicia social.

CITMA Provincial (2021) Estrategia de Desarrollo de la provincia Guantánamo. Los sectores estratégicos, (Recursos naturales y medio ambiente) en la provincia y municipio. Zona Priorizada Baracoa y Zona Semiárida. Municipio de Guantánamo

Del Toro Bergondo, L. (2013). Concepción Pedagógica para la prevención desde un enfoque de anticipación al riesgo. Universidad José de la Luz y Caballero. Tesis en opción al Título de Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Díaz Canel Bermúdez, M. (2019). Asamblea Papel de las Universidades.

Díaz Canel Bermúdez, M. (2018). La universidad y la Agenda 2030 de Desarrollo Sostenible en el Centenario de la Reforma Universitaria de Córdoba. Visión desde Cuba. XI Congreso Internacional Universidad.

Díaz Canel Bermúdez, M. (2019). Vínculo Universidad - Empresa. Universidad de Granma, 8 de mayo de 2019.

Díaz Canel Bermúdez, M. (2021). Fernández González A. Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Revista Retos de la Dirección. 14(2) ISSN 2306-9155.

Horrutinier Silva, P. (2008). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela. La Habana.

Informe valorativo del cumplimiento y evaluación del plan de acción de la Tarea Vida en el Gobierno Provincial. (2021). Etapa enero-mayo.

Núñez Jover, J. (2002). Pensar Ciencia, Tecnología y Sociedad.

Núñez Jover, J. (2019). Educación superior, innovación y desarrollo local: experiencias en Cuba. Cátedra de Estudios Sociales de Ciencia, Tecnología e Innovación, Universidad de La Habana.

Pérez Montoya, R. E. (2020). La Tarea Vida: Un llamado a los hombres de Ciencia. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente.