Metodología para evaluar el impacto de los programas de posgrado en instituciones educativas de perfil agropecuario

Main Article Content

Grisel Vallejera Romero
Greter Vallejera Romero

Abstract

The present work offers answer to the necessity of the development of a research goal in university, for a management postgraduate course process, in correspondence with the demands of the current Cuban university. The object of the research is the evaluation of the impact of the postgraduate programs. The systematization of the theoretical and methodological references made it possible to define the fundamental variable, its dimensions and indicators. The diagnosis, evidenced the limitations and inadequacies in the development of evaluation of the postgraduate programs impact in the Agrarian University of the Havana and it establish, it’s the bases for the design of the methodology. The theoretical and methodological contribution is given by the definitions that are elaborated, the determination of its essential relationships and its design that, to lean their components. The theoretical valuation and practice of the proposed methodology showed its theoretical, practical and methodological value, as well as its potentialities for its total implementation.

Article Details

How to Cite
Vallejera Romero, G., & Vallejera Romero, G. (2022). Metodología para evaluar el impacto de los programas de posgrado en instituciones educativas de perfil agropecuario. Revista De Gestión Del Conocimiento Y El Desarrollo Local, 10(1), https://cu-id.com/8973/v10n1e04. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1811
Section
Artículo Original

References

Abdala, E. (2004). Manual de evaluación de impacto de programas de formación. Recuperado de http://www.feyalegria.org/images/acrobat/man_eva_5369.pdf.

Añorga Morales, J. (1994). Educación Avanzada ¿Mito o Realidad? CENESEDA. ISPEJV. Universidad de Sucre. Material Docente. En Internet: www.español.geocities.com

Añorga, J. (1997). Diseño Teórico-Práctico de Modelo de Evaluación de Impacto. Material Impreso Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana

Escudero, T. (2003). Desde los tests hasta la investigación evaluativa actual. Un siglo, el XX, de intenso desarrollo de la evaluación en educación. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa [Internet]. [Citado 24 Abr 2012]; 9(1): [aprox.5p.].Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v9n1/RELIEVEv9n1_1.htm.

González, D., Valcárcel N. (2001). Evaluación y Acreditación Institucional. Universidad Mayor, Real y Pontificia de San Francisco Xavier de Chuquisaca. (Tesis en opción al grado de Máster). Centro de Estudios de Postgrado e Investigación. Sucre, Bolivia.

República de Cuba. Junta de Acreditación Nacional. (2014). Sistema de Evaluación y Acreditación de Maestrías. La Habana: JAN.

Torres, P. (2007). La Evaluación Educativa en Cuba, qué se ha logrado y que falta por lograr. [CD-ROM] CALIDED2007, ISPFPG Santiago de Cuba.

Torres, P. (2008). ¿Qué estamos haciendo en Cuba en Evaluación Educativa? Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa. (citado 18 Sep 2013), 1 (1), (aprox. 7p.) . Disponible en: (http://www.rinace.net/riee/numeros/vol1num1/art8.pdf)

Torres, P. (2009). La función de mejora de la evaluación educativa en Cuba. Revista Iberoamericana de Educación. (citado 25 Sept 2013). 53(1), (aprox. 7p.). Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/3779Torres.pdf

Tyler, W. (1950). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago, EEUU.

Valcárcel N, Añorga J, Herrera C. (2000). El proceso de evaluación, historia y futuro. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”. La Habana, Cuba.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.