Methodology for the Teaching-Learning Process of the Economics and Agricultural Administration Course

Main Article Content

Regla R. García Fernández
Jacqueline Romero Viamontes
Ivelisse Almanza Fundora

Abstract

For agricultural engineers, the study of the costs of agricultural technologies, as well as the amount of production and profits, is of great significance, so that there is profitability and benefits for both producers and society. Taking into account the importance of this topic, a diagnosis was applied to the teaching-learning process of the Economics and Agricultural Administration course in the Agricultural Engineering degree at the University of Ciego de Ávila Maximo Gómez Baez which revealed that there is a need to develop the ability to economically value agricultural technological processes in engineering systems. Therefore, the objective of the research was to develop a methodology for the teaching-learning process of the subject Economics and Agricultural Administration in the Agricultural Engineering degree. This methodology allows the way forward in current pedagogical practice, giving the teacher the direction of the pedagogical process, by achieving greater effectiveness in the teaching-learning process. In this sense, the proposed methodology enables the training of an agricultural engineer prepared and trained to solve economic problems in any productive context, and its application showed that with the use of problematic teaching methods to integrate economic and professional contents, it helps to develop the ability to economically value agricultural technological processes in engineering systems.

Article Details

How to Cite
García Fernández, R. R., Romero Viamontes, J., & Almanza Fundora, I. (2020). Methodology for the Teaching-Learning Process of the Economics and Agricultural Administration Course. Ingeniería Agrícola, 10(2). Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/IAgric/article/view/1247
Section
Puntos de Vista

References

ÁLVAREZ DE ZAYAS, C.M.: La escuela en la vida: Didáctica, Ed. Educación y Desarrollo, La Habana, Cuba, 9 p., 1999.

ARCEO, D.B.F.; LEMINI, R.M.A.: Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida, Ed. McGraw-Hill, 2006, ISBN: 970-10-5516-0.

BERMÚDEZ, O.: Metodología de la Enseñanza y el Aprendizaje, Ed. Pueblo y Educación, La Habana, Cuba, 1999.

BLAUBERG, I.V.: Diccionario marxista de filosofía, Inst. Cultura popular, 1972.

BRENNAN, R.E.; PURKISS, U.M.; MAZA, L.A.: Psicología general, Ed. Morata Madrid, 1969.

CABRERA, O.: “Varona: cultura económica y educación.”, Revista de la Biblioteca Nacional José Martí, (1-2), 2010, ISSN: 1683-8939.

FERNÁNDEZ-CESTEROS, P.A.: Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en Internet. De Las plataformas de aprendizaje. Del mito a la realidad, Inst. Madrid, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España, 45-73 p., 2009.

NC 34-37: 2003: Máquinas agrícolas y forestales. Metodología para la evaluación tecnológica – explotativa, Inst. Oficina Nacional de Normalización (NC), La Habana, Cuba, 19 p., noviembre de 2003.

NC 34-38: 2003: Máquinas agrícolas y forestales. Metodología para la evaluación económica, Inst. Oficina Nacional de Normalización (NC), La Habana, Cuba, 15 p., octubre de 2003.

PEÑA, G.; GUERRA, B.: La conciencia económica en la concienciasocial, Editora Política ed., La Habana, Cuba, 1990.

REYES, O.: La superación económica: una propuesta para los directivos del ISPEJV, Instituto Superior Pedagógico Entique José Varona (ISPEJV), MSc. Thesis, La Habana, Cuba, 1998.

RIVAS, P.J.: “La educación matemática como factor de deserción escolar y exclusión social”, Educere, 9(29): 165-170, 2005, ISSN: 1316-4910.

ROSENTAL, M.: Diccionario de Filosofía, Ed. Editorial Progreso, Moscú, Rusia. URSS, 1981.

ROSENTAL, M.; IUDIN, P.: Diccionario filosófico marxista, Ed. Ediciones Pueblos Unidos, La Habana, Cuba, 1946.

TOLEDO, D.M.; ALFARO, R.I.; APODACA, U.P.; DOMÍNGUEZ, B.J.; GARCÍA, J.E.; LOBATO, F.: Metodologías de enseñanza y aprendizaje para el desarrollo de competencias: orientaciones para el profesorado universitario ante el Espacio Europeo de Educación Superior, Ed. Alianza editorial Madrid, 2006, ISBN: 84-206-4818-3.

VYGOTSKI, L.S.; KOZULIN, A.; ABADÍA, T.P.: Pensamiento y lenguaje, Ed. Paidós Barcelona, Barcelona, España, 1995, ISBN: 84-493-0165-3.