Análisis para potenciar el aprendizaje de algoritmos en estudiantes de Licenciatura en Educación Informática
Main Article Content
Abstract
The incorporation of Information and Communications Technologies into the educational process has promoted new teaching-learning methodologies. However, the third, fourth and fifth year students (Study Plan E) of the Bachelor's Degree in Computer Education, at the Agrarian University of Havana (UNAH), have had low results in learning the algorithms present in the Languages discipline. and Programming Techniques. With the purpose of transforming the situation described, a plan of measures and methodological suggestions was proposed to improve the teaching-learning process. A survey was conducted through Google Docs to the referred students. The data was processed and graphed using Excel 2016. The existence of strengths and weaknesses in learning algorithms was evident. Consequently, it was proposed to increase practical classes, improve communication between teachers and students, and improve the motivation capacity of teachers. The methodological suggestions were divided into four stages: class attendance, time planning, organization of the study and individual study. The results of the research were made known to teachers and students, who must work together to eradicate the identified deficiencies.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Alonso Berenguer, I., Salgado Castillo, A., Blanco Hamad, A. (2020). Sistema básico de habilidades para la algoritmización computacional. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 11 (2), 50 - 74. ISSN:2224-2643
Arroyo, M., Finkel, L. (2019). Encuestas por Internet y nuevos procedimientos muestrales. Panorama Social, 30 (4), 41 - 53.
Cobos, D., Gómez, J., López, E. (2016). La Educación Superior en el Siglo XXI: Nuevas Características Profesionales y Científicas (U. Press Ed.). San Juan: Universidad Metropolitana
Fonden-Calzadilla, J. C., Stuart-Cárdenas, M. L., Rodríguez-Matos, L. (2018). La algoritmización: requisito necesario para la solución de problemas con el empleo de un lenguaje de programación. Luz, 17 (3). ISSN:1814-151X
Lorenzo, A., Lledó, A. (2020). Guía de estrategias y técnicas de estudio para el alumnado universitario. Universidad de Alicante
Plan de Estudio “E” de la Carrera Licenciatura en Educación Informática. Ministerio de Educación Superior. (2016).
Ponce, H. (2006). La matriz FODA: una alternativa para realizar diagnósticos y determinar estrategias de intervención en las organizaciones productivas y sociales. Contribuciones a la Economía. ISSN:16968360
Saez, A., Ciudad, F. Á., Puentes, U., Menéndez, J. S. (2015). El desarrollo de la habilidad: implementar algoritmos. Teoría para su operacionalización. Scielo. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 9 (3), 99 - 112. ISSN:2227-1899
UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Educación Superior y Sociedad, 9 (2).
Zuñiga, M. E., Rosas, M. V., Fernández, J. M., Guerrero, R. A. (2014). El Desarrollo del Pensamiento Computacional para la Resolución de Problemas en la Enseñanza Inicial de la Programación. Paper presented at the WICC 2014 XVI Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación, San Luis, Argentina.