Rural education epistemology project. Results and impacts since its emergence in CESPE Cuba
Main Article Content
Abstract
The Latin American Center for Studies in Pedagogical Epistemology is an international academic network based in 28 countries, including Cuba, and the research project that is being developed in this context is called: Epistemology of Rural Education (PIER). The objective of the presentation is to socialize the experiences and results of this project with two years of life, for which analysis-synthesis, hermeneusis and trend historical-logical analysis were used. Among the transcendent results of the project there are two cohorts of the International Diploma in Rural Education, with graduates from about five countries and which was taught for undergraduate and postgraduate courses in 2021 and 2022. There is the possibility of having publications in specialized magazines such as the Electronic Magazine Entrevista Académica in Malaga, Spain; a book published by the Nova Educare editorial label that is indexed and available under a creative common 4.0 license, as well as a scientific event that takes place within the framework of the CESPE Congress called the Ibero-American Colloquium on Rural Education-CESPE. It is concluded that this project integrates scientific exchange dynamics with some seven universities at the Latin American level, in which research, improvement and contributions to sustainable development from education and culture in its expanded meaning are appreciated.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., Fernández, S. (2020).didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación. ISBN 959133852X, 9789591338525 Didáctica: teoría y práctica de Fátima Addine, Silvia Recarey, Micaela Fuxá, Sonia Fernández - Libros en Google Play
Comenio, J. A. (1983). Didáctica Magna. Editorial Pueblo y Educación.
Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. - 2" ed. 5" reimp.- Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2010 / /160 p.; 21xl4 cm. (Biblioteca Clásica de Siglo Veintiuno) ISBN 978-987-629-045-
Freire, P (1970). Pedagogía del oprimido. Freire, Paulo, Pedagogía del Oprimido (studylib.es)
García Batista, Gilberto. (Comp., 2003). Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y educación.
Ginoris Quesada, O.(Comp.).(2009). Fundamentos didácticos de la educación Superior Cubana. Selección de lecturas. Editorial Félix Varela.
González Labrada, GC. (2007). Modelo pedagógico para la dirección del proceso en la escuela multigrado. Tesis presentada en opción al grado científico de doctor en ciencias pedagógicas. Tutora Yolanda Proenza Garrido. (Prof. Tit. Dr,C).
González Labrada, G.C., Noguera Matos, J.L., Rodríguez Sosa, S., Rodríguez Rodríguez. A. (2021). Didáctica Combinativa: opción para la diversidad en la actividad cognoscitiva. En Torres Fernández, C., Domínguez Martín, R., Pérez Martínez, V.M., & Tallón Rosales, S,. (Eds.).9.......113 Experiencias docentes e investigadoras innovadoras en contextos universitarios iberoamericanos (pp. (pp. 113-122). Editorial DyKynson. https://www.dykinson.com/libros/experiencias
González Labrada, Guillermo Calixto. (2023). Metodología del conocimiento diverso en la actividad cognoscitiva. Zenodo. https://doi.org/10.5281/Zenodo.7791549
González Labrada, G.C. (2023ª). Una aproximación filosófico-didáctica: la episteme del conocimiento diverso, ReNoSCol, 1(3). 124-146. http://www.eumed.net/rev/renoscol.html
González Labrada, GC (2022ª). Epistemología didáctica del conocimiento diverso: conceptualización inclusiva desde la educación rural. Pp. 78 a la 89 Año 2022. ISBN 978-84-15622-66-6. En Monterroso Montes, V. M., Buelvas Solórzano U.J., & Viltre Calderón C. (Eds.). Inclusión, Diversidad y Resiliencia. Una mirada integradora desde el contexto escolar. Editorial Nova Educare.
González Labrada, GC (2022). Epistemología didáctica del conocimiento diverso: conceptualización inclusiva desde la educación rural. Pp. 78 a la 89 Año 2022. ISBN 978-84-15622-66-6. En Monterroso Montes, V. M., Buelvas Solórzano U.J., & Viltre Calderón C. (Eds.). Inclusión, Diversidad y Resiliencia. Una mirada integradora desde el contexto escolar. Editorial Nova Educare.
Turner Martí, L., y López Hurtado, J. (1988). Cómo ampliar la comunicación en los niños de zonas rurales. Editorial Pueblo y Educación.
Vigotski, L. S. (1982). Pensamiento y lenguaje. Editorial Pueblo y Educación.