Strategy for the marketing of Passion Fruit in the Vega Rivera area

Main Article Content

Jeny Pérez Petitón
Segress García Hevia
Geisy Hernández Cuello
Leidy Laura Monzón Monrabal
Misleydis Quintero León

Abstract

The study aims to propose a strategy for the commercialization of Passion Fruit (Passiflora edulis) in the Vega Rivera area, in the province of El Oro. The study area was the Margarita farm. The bibliographic information available was reviewed, important referents were interviewed and potential producers and clients in the passion fruit production and marketing process were surveyed. The analysis of the results was carried out using the SWOT matrix, from which the marketing strategy of Passion fruit in the Vega Rivera area was carried out.

Article Details

How to Cite
Pérez Petitón, J., García Hevia, S., Hernández Cuello, G., Monzón Monrabal, L. L., & Quintero León, M. (2023). Strategy for the marketing of Passion Fruit in the Vega Rivera area. Revista De Gestión Del Conocimiento Y El Desarrollo Local, 9(3), https://cu-id.com/8973/v9n3e03. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1771
Section
Artículo Original

References

Arriaga, F. G.; Ávalos, D. y Martínez, E. (2017). Propuesta de estrategias de mejora basadas en análisis FODA en las pequeñas empresas de Arandas, Jalisco, México Ra Ximhai, 13(3), 417-424.

Cañizares, C.A.E. y Jaramillo, A. E.E. (2015). El Cultivo de la Maracuyá en Ecuador.

Universidad Técnica de Machala.

Chang, H. H. & Huang, W. C. (2006). Application of a quantification SWOT analytical method.

Mathematical and Computer Modelling, 43(1), 158-169.

Ecuador. Instituto Nacional de Estadística. (2018). Encuesta de superficie y producción Agropecuaria Continua.

http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec/Estadisticas_agropecuarias/espa c/espac_2018/Indice_de20publicacion_ESPAC _2018.xlsx

Ecuador. Instituto Nacional de Estadística. (2019). Encuesta de superficie y producción Agropecuaria Continua.

http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/webinec/Estadisticas_agropecuarias/espa c/espac_2018/Indice_de20publicacion_ESPAC _2018.xlsx

Ecuador. Instituto Nacional de Estadística. (2020). Proyección cantonal total 2010-2020. www.ecuadorencifras.com/www.inec.gov.ec.

Ecuador. Ministerio de Agricultura, Ganadería, Acuacultura y Pesca. (2016). La política agropecuaria ecuatoriana: hacia el desarrollo territorial rural sostenible: 2015-2025. I Parte. MAGAP.

FAO (2020). Las Principales frutas tropicales. Análisis del mercado 2018. Subgrupo de frutas tropicales del grupo intergubernamental sobre el banano y las frutas tropicales. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. FAO.

García, S. V. M. (1997). La comercialización de productos y servicios de información en el sector biblioteco-informativo. ACIMED 5(3), 11-13.

Haro, J., Fonseca, G. y Zamora, P. (2019). Caracterización y tipificación de la cadena agroproductiva del cultivo de Maracuyá (Pasiflora edulis L) (Ponencia). VI Congreso Internacional de la Ciencia, Tecnología, Emprendimiento e Innovación 2019. Pedernales, Manabí, Ecuador.

Hill, T. & Westbrook, R. (1997). SWOT analysis: it’s time for a product recall. Long Range Planning, 30(1), 46-52.

Hund, L., Bedrick, E. J. y Pagano, M. (2015). Choosing a cluster sampling design for lot quality assurance sampling surveys. PLoS One, 10(6).

Lee, K. L. y Lin, S. C. (2008). A fuzzy quantified SWOT procedure for environmental evaluation of an international distribution center. Information Sciences, 178(2), 531-549.

Liso, J. J., Burbano, J. y Fernández, Z. M. A. (2019). Productos de calidad diferenciada y nuevos canales de comercialización. Hacia la transmisión de valores y una agricultura más sostenible. Revista Agrícola vergel, 416, 28-33.

Otzen, T. y Manterola, C. (2017). Técnicas de muestro sobre una población a estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232.

Ponce, T. H. (2007). La matriz foda: alternativa de diagnóstico y determinación de estrategias de intervención en diversas organizaciones. Enseñanza e Investigación en Psicología, 12(1), 113-130.

Porter, M. (1998). Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia.

CECSA.

Serrano, F. (1990). Marketing para economistas de empresas. ESIC.

Sociedad Colombiana de Ciencias Hortícolas. (2016). Cultivo, postcosecha y comercialización de las pasifloráceas en Colombia: maracuyá, granadilla, gulupa y curuba.

Vázquez, C. R. y Trespalacios, G. J. A. (1998). Marketing: Estrategias y aplicaciones sectoriales.

S.L Civitas SA.

Most read articles by the same author(s)