Education for disaster prevention, from the Natural Sciences
Main Article Content
Abstract
The objective of the work is to propose a system of activities that contributes to Education for disaster prevention from the Natural Sciences in eleventh grade students of the Los Palacios municipality. In obtaining the results, methods of the theoretical level, the empirical level and the statistical-mathematical level were used. The main achievements were knowledge, the formation of values and attitudes, which allowed students to confront and prevent disasters in a responsible way, increasing the degree of awareness of their importance. The proposal was structured in twenty-one activities, where individual study spaces, extra-class activities, debate and reflection shifts, class systems of the subjects Elementary Military Instruction, Geography, Biology and Chemistry stand out, using word searches and other didactic materials. The effectiveness of the proposed system was verified through the data obtained in the final instruments applied, being an educational work tool.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Alayo, L. (2007). La educación para los desastres. Revista Iberoamericana de Educación, 44/2, 1-3.
Ceballos, C. (1998). Desastres, su protección. Pueblo y Educación.
Lorences, J. (2011). Aproximación al sistema como resultado científico. En de Armas, N. y Valle, A. (Ed.). Resultados científicos en la investigación educativa (pp. 5268). Pueblo y Educación.
Ramos, L. E. (2009). Huracanes. Desastres naturales en Cuba. Academia.
Ramos, L. E. (2012. Fidel Castro ante los desastres naturales. Pensamiento y acción. Oficina de Publicaciones del Consejo de Estado.
Rossental, M., y Ludin. A. (1984). Diccionario Filosófico. Política.
Valdés, O. y Ferradas, P. (2001). ¡A prepararnos! Educación para prevención de desastres y preparativos para emergencia. Félix Varela.
Valle, A. (2007). Metamodelos de la investigación educativa. Pueblo y Educación.