The internationalization process in the Cuban university. Case study: Agrarian University of Havana
Main Article Content
Abstract
The internationalisation of higher education has become one of the key processes for the development of university institutions. This process has become consubstantial to university activities and the international dimension is becoming more and more integrated into the substantive functions. This work is based on the recognition of the progress of the internationalization process at the Agrarian University of Havana "Fructuoso Rodríguez Pérez" (UNAH), as part of the institution's improvement strategy. The objective of this work was to socialize the key learning factors in the implementation of the internationalization strategic plan in the UNAH derived from practical examples, with emphasis on the Erasmus+ IMPALA and ACCESS projects. The need was identified for a project of national scope aimed at strengthening the internationalisation process in Cuban higher education institutions: "Internationalization of Cuban higher education post-Covid 19. Best Practices and Sustainability (INTESCUBA)." The implementation of the strategic plan for internationalization in the UNAH has been characterized by the articulation between the university missions necessary for the consolidation of the university as a key actor in the economic and social development of Cuba and the region. It was found that the key learning points from the cooperation networks formed showed the need to reshape the role of the internationalization process in higher education in the current context marked by the serious consequences of the Covid19 pandemic.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Armenteros, M.; Díaz, J.A; Quintana, D.; Sagarzo, A. (2019). Plan Estratégico de Internacionalización en la Universidad Agraria de La Habana "Fructuoso Rodríguez Pérez". Informe del proyecto FORINT, Mayabeque, Cuba.
De Wit, H., Hunter, F., Howard L. and Egron Polak, E. (eds). (2015). Internationalisation of Higher Education. European Parliament, Directorate-General for Internal Policies, Brussels. Recuperado de: http://www.europarl.europa.eu/studies
Didou, S. (2017). La internacionalización de la educación superior en América Latina: transitar de lo exógeno a lo endógeno. México: D.R. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe, A.C. Recuperado de: https://www.udual.org/principal/wp-content/uploads/2018/06/1-INTERNACINALIZACION.pdf
Gacel-Ávila, J., & Rodríguez-Rodríguez, S. (2018). La educación superior, internacionalización e integración regional de América Latina y el Caribe. Córdoba, Argentina: UNESCO – IESALC y UNC. http://erasmusplusriesal.org/sites/default/files/libro_la_es_inter_e_integracion_cres.pdf
Hunter, Fiona, Elspeth Jones y Hans de Wit (2018). Buenas prácticas en la formación de recursos humanos para la internacionalización. Recuperado de https://suctiproject.files.wordpress.com/2018/11/2018-10-04-article-riesal-hr-for-internationalisation-es.pdf
Hunter, F., (2019). Presentación del proceso - aprendiendo juntos sobre la internacionalización estratégica Centre for Higher Education Internationalisation UCSC. Recuperado de: https://slideplayer.es/slide/17770379/
Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta 2030: Propuesta de visión de la nación, ejes y sectores estratégicos. Recuperado de: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/%C3%BAltimo%20PDF%2032.pdf
Unesco (1995). Documento de política para el cambio y el desarrollo en la educación superior. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000989/098992s.pdf
Unesco (2017). Education for Sustainable Development Goals: Learning objectives,UNESCO,Paris. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002474/247444e.pdf.
Villavicencio Plasencia, María Victoria (2019). Internacionalización de la Educación Superior en Cuba. Principales indicadores. Rev. Economía y Desarrollo (on line). Vol. 162, n.2, e11.Epub 13-Ago-2019.ISSN 0252-8584.