The Use of ICT for Learning in Agricultural Engineering Mechanics: UACh: Case, Mexico

Main Article Content

José Ramón Soca Cabrera

Abstract

The introduction of information technologies and communication technologies (ICT) in higher education has been a constant that has increased the technological empowerment of universities and adapt these tools to educational programs. In Chapingo Autonomous University (ChAU) seeks to introduce and develop the use of ICT in different Curriculum, both at the undergraduate level, as the graduate and high school level, plus administrative management. In this paper the results obtained on the use of ICT in the program of Agricultural Mechanical Engineering (AME) is exposed.The present study is a quantitative research - descriptive, A poll of 57 students graduated with 23 closed reagents that measure both the frequency of use of ICT in the educational program, as some elements of quality through variables applied “always”, “usually”, “sometimes”, “rarely” or “never” to be processed with a Likert scaling with values of 5 to 1. The results reflect the achievements and shortcomings in the use of ICT can be used to set goals, strategies and actions that make the process of teaching and learning more relevant in modern times.

Article Details

How to Cite
Soca Cabrera, J. R. (2017). The Use of ICT for Learning in Agricultural Engineering Mechanics: UACh: Case, Mexico. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 26(1), 78–85. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/rcta/article/view/482
Section
Original Articles
Author Biography

José Ramón Soca Cabrera, Universidad Autónoma Chapingo (UACh),

MC., Professor, Departamento de Ingeniería Mecánica Agrícola (DIMA)

References

Argudín, Y.: Educación basada en competencias: nociones y antecedentes, Ed. Editorial Mad, 1.a ed., Alcala de Guadaira, Sevilla, 111 p.,

, ISBN: 978-84-665-8424-1.

Barroso, R.C.: “La incidencia de las TICs en el fortalecimiento de hábitos y competencias para el estudio”, Edutec. Revista Electrónica de

Tecnología Educativa, (23), 2007, ISSN: 1135-9250, DOI: 10.21556/edutec.2007.23.497, Disponible en: http://www.edutec.es/revista/index.

php/edutec-e/article/view/497, [Consulta: 26 de noviembre de 2016].

Bates, T.: Cómo gestionar el cambio tecnológico: estrategias para los responsables de centros universitarios, Ed. Gedisa Editorial : Edicions

de la Universitat Oberta de Catalunya, 1.a ed., Barcelona, España, 286 p., 2001, ISBN: 84-7432-886-1.

Dondi, C.; Proost, K.; Mancinelli, E.; Lowyck, J.; Haywood, D.: “Percepciones de los estudiantes sobre la relevancia de las TIC para estudios

universitarios”, [en línea], En: Sangrà, A.; González, S.M. y Bates, A.W., La transformación de las universidades a través de las TIC:

discursos y prácticas, Ed. UOC, Barcelona, España, pp. 99-112, 2004, ISBN: 978-84-9029-294-5, Disponible en: http://site.ebrary.com/

id/10646462, [Consulta: 26 de noviembre de 2016].

Duart, J.; Sandrá, A.: “Formación universitaria por medio de la web: un modelo integrador para el aprendizaje superior”, En: Duart, J.M. y

Sangrà, A., Aprender en la virtualidad, Ed. Gedisa Editorial, 1.a ed., Barcelona, pp. 23-50, 2000, ISBN: 978-84-7432-805-9.

Gallego, G.D.J.; Alonso, C.M.; Cantón, M.I.: Integración curricular de los recursos tecnológicos, [en línea], Ed. Oikos-Tau, España, 488 p.,

, ISBN: 978-84-281-0867-6, Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=4957, [Consulta: 26 de noviembre de 2016].

Litwin, E.: “La tecnología educativa en el debate didáctico contemporáneo”, En: Litwin, E., Tecnologías educativas en tiempos de Internet,

Ed. Amorrortu Editores, 1.a ed., Buenos Aires, Argentina, pp. 13-34, 2005, ISBN: 978-950-518-833-8.

López, de la M.M.C.: “Uso de las TIC en la educación superior de México. Un estudio de caso.”, Apertura: Revista de Innovación Educativa,

(7): 63-81, 2007, ISSN: 2007-1094.

Majó, J.; Marqués, P.: La revolución educativa en la era Internet, Ed. Cisspraxix, Barcelona, 376 p., 2002, ISBN: 978-84-7197-704-5.

Pérez, R.J.; Aguilar, de C.A.: ¿Cómo usa el profesorado las nuevas tecnologías?, Ed. Grupo Editorial Universitario, Granada, 188 p., 2003,

ISBN: 978-84-8491-248-4.

San Martín, E.: “Qué y cómo impactan las TICs: Algunas reflexiones a partir de estudios chilenos”, LLECE (UNESCO), 10.a ed., Chile, 13

de febrero de 2013, Disponible en: http://portal.unesco.org/geography/es/ev.php-URL_ID=16371&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=

html, [Consulta: 26 de noviembre de 2016].

Sangrá, A.; González, M.: “El profesorado universitario y las TIC: redefinir roles y competencias”, [en línea], En: Sangrà, A.; González, S.M.

y Bates, A.W., La transformación de las universidades a través de las TIC: discursos y prácticas, Ed. UOC, 1.a ed., Barcelona, pp. 73-94,

, ISBN: 978-84-9029-294-5, Disponible en: http://site.ebrary.com/id/10646462, [Consulta: 26 de noviembre de 2016].

Visser, L.; Quinn, B.W.: Desarrollo de la comunicación motivacional en apoyo a la educación a distancia, Ed. Universidad de Guadalajara,

Coordinación General del Sistema para la Innovación del Aprendizaje, 1.a ed., Guadalajara, Jalisco, 217 p., 2002, ISBN: 978-970-27-0278-8.

Most read articles by the same author(s)