Modelo económico–matemático para la organización racional de los medios técnicos en la cosecha– transporte-recepción de la caña de azúcar
Main Article Content
Abstract
La labor de mejoramiento del proceso cosecha – transporte - recepción es una de las prioridades del país en la etapa actual y la introducción de técnicas que garanticen la eficiencia está en correspondencia con las necesidades actuales de la industria azucarera cubana. En el presente trabajo, se muestra la propuesta de un modelo económico – matemático con el objetivo de organizar la transportación en el cultivo de la caña de azúcar utilizando los camiones a partir del estudio realizado de la aplicación de la teoría de colas o de servicio masivo. El mismo facilita un análisis del nexo entre los eslabones cosecha–transporte–recepción y pone a su disposición las herramientas para el estudio de un sistema de espera en el que es necesario balancear la relación, de tal forma que las pérdidas por estas causas sean mínimas. La propuesta, ratifica el empleo de la teoría de cola o el servicio masivo, como una forma para estudiar la composición más eficiente de los pelotones de corte mecanizado de la caña de azúcar, lo que constituye el objetivo central del trabajo. Además, da la posibilidad de determinar el número ecesario de camiones a emplear en cada etapa de trabajo bajo disímiles condiciones.
Article Details
Those authors that have publications with this journal accept the following terms:
1. They will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the License Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work whenever its author is indicated and its first publication this journal. Under this license the author will be free of:
• Share — copy and redistribute the material in any medium or format
• Adapt — remix, transform, and build upon the material
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
2. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication is indicated in this journal.
3. The authors are allowed and recommended disseminating their work through the Internet (e.g. in institutional telematics archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the citations of the published work. (See the Effect of open access).