Evaluación de la función mantenimiento en empresas transportistas
Main Article Content
Abstract
El proceso de producción en el transporte por sus características depende de muchos factores, entre ellos de la correcta selección de los medios de transporte, los cuales serán utilizados bajo las más diversas condiciones de explotación y requerirán de una acertada gestión de la Función Mantenimiento. Hoy para la empresa transportista cubana, enfrascada en un proceso de renovación de su flota, es imprescindible la correcta evaluación de la Función Mantenimiento. Este trabajo tiene como objetivo establecer un procedimiento para evaluar la Función Mantenimiento en empresas dedicadas a la gestión de flotas de transporte. La evaluación de la Función Mantenimiento se realizara utilizando tres herramientas básicas: a). Auditoria de los veinte atributos. Para establecer a través de veinte atributos la situación general que presenta la empresa con relación a la Función Mantenimiento b). Diagnostico estratégico de la Función Mantenimiento. Para establecer la estrategia general con relación a la Función Mantenimiento c). Aplicación de la Ley de Pareto para el establecimiento de acciones que permitan garantizar el éxito de la estrategia trazada.
Article Details
Those authors that have publications with this journal accept the following terms:
1. They will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the License Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work whenever its author is indicated and its first publication this journal. Under this license the author will be free of:
• Share — copy and redistribute the material in any medium or format
• Adapt — remix, transform, and build upon the material
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
2. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication is indicated in this journal.
3. The authors are allowed and recommended disseminating their work through the Internet (e.g. in institutional telematics archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the citations of the published work. (See the Effect of open access).