Participation in community social development activities for older adults: a necessity to achieve active aging
Main Article Content
Abstract
Participation in community social development activities allows people to become involved in public decision-making processes that impact their lives. This fosters effectiveness and social co-responsibility. The participation of older adults in community social development activities that involve their families in the El Manguito People's Council could promote their community integration. The objective of this research is to design sociocultural activities that enable this and contribute to improving their quality of life. The empirical methods employed were questionnaires, in-depth interviews, participant observation, and documentary review. The theoretical methods used were Historical-Logical, Analysis-Synthesis, Inductive-Deductive, and others. It was concluded that the proposed design of sociocultural activities promotes the community integration of older adults and contributes to improving their quality of life. This design, conceived from a strategic management perspective, allows them to actively participate in the conception and implementation of the socioeconomic and cultural development of communities. It also promotes the right to education, empowerment, and participation of older adults. It also validates the effectiveness of the learning provided by the University Chair for Older Adults in promoting improved quality of life, as well as active aging and satisfactory longevity.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
![]()
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Alberto Santana, O. (2022). Modelo educativo para la cátedra universitaria del adulto mayor (Disertación doctoral, Universidad de Matanzas. Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades.).
Alcira Tejada A y Gordón L. (2022). Revisión sistemática del concepto: Envejecimiento saludable. Enfoque, 31(27), 71-90. Disponible en: https://revistas.up.ac.pa/index.php/enfoque/article/view/2944/2618
Algarín, E. B. y Sánchez-Serrano, J. L. S. (2022). A modo de presentación. Breve introducción a la investigación en gerontología social. Investigaciones en gerontología social.
Almuiñas J. L y Galarza J. (2012). Las redes académicas: una vía para fortalecer la gestión del conocimiento y la cooperación. Ponencia presentada en el Octavo Congreso Internacional de Educación Superior Universidad.
Castillo Perozo, G. (2024). Orientaciones educativas al adulto mayor. experiencias para la estimulación de una vejez activa. Revista De Investigación Formativa: Innovación Y Aplicaciones Técnico - Tecnológicas, 6(1), 50-54. http://ojs.formacion.edu.ec/index.php/rei/article/view/359
Chirino, C. (2016). Revisión Histórica sobre la Participación Comunitaria y sus distintas connotaciones. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 1-15.
Díaz Hernández, Liseidys. (2020) La participación comunitaria para la salvaguardia de los elementos identitarios del batey Terán. Tesis en Opción al Título de Máster en Ciencias en Estudios Sociales y Comunitarios. Universidad de Matanzas. P. 23
Martínez, M. (2018). La intervención sociocultural con énfasis en el autodesa¬rrollo comunitario, centro de estudios comunitarios, UCLV. Editorial Feijoo.
Prado, J. F. (2021). La educación de adultos: un acercamiento desde el apren¬dizaje transformacional. Revista Conrado, 17(78), 140-144.
Reyes Reyes, S. A. y Palma Samaniego, M. (2023). Participación comunitaria y el desarrollo sociocultural del sector Brisas del Mar del cantón Salinas. Maestro y Sociedad, 20(3), 679-686. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Vega, E. (2021). Programa de Atención al Adulto Mayor del Ministerio de Salud Pública (MINSAP). La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas.
