The environmental education in the mathematical

Main Article Content

Yanelis Díaz Núñez
Anayen Reyes González
Arlenis Martínez Ortega

Abstract

The didactic proposal addresses the treatment of the National Strategy for Environmental Education for Sustainable Development as part of the formation of a Culture of Peace and the defense of human rights in the Mathematics subject. The objective of the research is: To elaborate a set of mathematical problems that contributes to Environmental Education for Sustainable Development in students of the Bachelor of Education career in the Mathematical specialty of the Faculty of Pedagogical Sciences of the UNAH. The set of mathematic al problems that is presented is an educational alternative that enhances Environmental Education in students of the Mathematics career from the pedagogical process. On the other hand, what distinguishes it are the exercises themselves on environmental problems to form in students a critical, reflective attitude and social leadership in a problem that concerns us all.

Article Details

How to Cite
Díaz Núñez, Y., Reyes González, A., & Martínez Ortega, A. (2022). The environmental education in the mathematical. Revista De Gestión Del Conocimiento Y El Desarrollo Local, 10(1), https://cu-id.com/8973/v10n1e09. Retrieved from https://revistas.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1816
Section
Artículo Original

References

Amador, E. L. (2008). Estrategia metodológica para integrar la educación ambiental en la formación permanente del maestro general integral habilitado de secundaria básica. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

CITMA. Estrategia Nacional de Educación Ambiental (ENEA) 2010-2015. La Habana: Cuba; 2010.

Estrategia Ambiental Nacional (EAN) 2011-2015. (2011). La Habana: Cuba.

Compendio de materiales sobre educación ambiental y medio ambiente / Grupo multidisciplinario de educación ambiental de la Facultad de Ciencias Pedagógicas, UNAH. (2013).

Ballester, P.S.; Pérez, R.G. (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática. Tomo I. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.

Campistrous, P.L; Rizo, C.C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Campistrous, P.L; Rizo, C.C. (2002). Didáctica y Resolución de ecuaciones. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Martí,J.(1970). Obras Completas. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana

ONU. (1999). Programa de Acción Sobre Una Cultura De Paz. Asamblea General, 107a, A/RES/53/243

Programa Ramal 11. (2009). La Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible desde la institución escolar. Documento de orientación y asesoramiento.

Rendón, A. (2000). El aprendizaje de la paz. Métodos y técnicas para su construcción desde procesos pedagógicos. Cooperativa Ed. Magisterio 2000. Santa Fe de Bogotá.

Rodríguez, Z. (2005). Preparación en Educación para la Paz y los Derechos Humanos a profesores de informática de secundaria básica: Una estrategia pedagógica. (Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.