The environmental education in the mathematical
Main Article Content
Abstract
The didactic proposal addresses the treatment of the National Strategy for Environmental Education for Sustainable Development as part of the formation of a Culture of Peace and the defense of human rights in the Mathematics subject. The objective of the research is: To elaborate a set of mathematical problems that contributes to Environmental Education for Sustainable Development in students of the Bachelor of Education career in the Mathematical specialty of the Faculty of Pedagogical Sciences of the UNAH. The set of mathematic al problems that is presented is an educational alternative that enhances Environmental Education in students of the Mathematics career from the pedagogical process. On the other hand, what distinguishes it are the exercises themselves on environmental problems to form in students a critical, reflective attitude and social leadership in a problem that concerns us all.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
Amador, E. L. (2008). Estrategia metodológica para integrar la educación ambiental en la formación permanente del maestro general integral habilitado de secundaria básica. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
CITMA. Estrategia Nacional de Educación Ambiental (ENEA) 2010-2015. La Habana: Cuba; 2010.
Estrategia Ambiental Nacional (EAN) 2011-2015. (2011). La Habana: Cuba.
Compendio de materiales sobre educación ambiental y medio ambiente / Grupo multidisciplinario de educación ambiental de la Facultad de Ciencias Pedagógicas, UNAH. (2013).
Ballester, P.S.; Pérez, R.G. (1992). Metodología de la enseñanza de la Matemática. Tomo I. La Habana: Ed. Pueblo y Educación.
Campistrous, P.L; Rizo, C.C. (1996). Aprende a resolver problemas aritméticos. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Campistrous, P.L; Rizo, C.C. (2002). Didáctica y Resolución de ecuaciones. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Martí,J.(1970). Obras Completas. Editorial de Ciencias Sociales, La Habana
ONU. (1999). Programa de Acción Sobre Una Cultura De Paz. Asamblea General, 107a, A/RES/53/243
Programa Ramal 11. (2009). La Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible desde la institución escolar. Documento de orientación y asesoramiento.
Rendón, A. (2000). El aprendizaje de la paz. Métodos y técnicas para su construcción desde procesos pedagógicos. Cooperativa Ed. Magisterio 2000. Santa Fe de Bogotá.
Rodríguez, Z. (2005). Preparación en Educación para la Paz y los Derechos Humanos a profesores de informática de secundaria básica: Una estrategia pedagógica. (Tesis en opción al Grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.