Estimación del riesgo de inundación en urbanismos y zonas agrícolas ubicadas en la planicie del Río Coro, Estado Falcón,Venezuela
Main Article Content
Abstract
La planicie de inundación del río Coro en el Estado Falcón de Venezuela, se encuentra desde los últimos 30 años en un proceso de urbanización; además en parte de esta zona se desarrolla actualmente un proyecto agrícola. En dicho período, se han generado daños materiales en los urbanismos en esta zona producto de los desbordamientos del río, cuestión que impacta negativamente la calidad de vida de las comunidades que viven en dichos urbanismos. La urbanización cultiva la vulnerabilidad y con ello el riesgo de inundación, el cual se define como la probabilidad de que ocurran daños producto de este fenómeno. Asimismo, el proyecto agrícola ya que nace con un nivel de vulnerabilidad apreciable. Esto obliga a tomar las medidas necesarias para reducir este riesgo. Para tomar estas medidas se debe conocer cualitativa y cuantitativamente el riesgo de inundación. En este trabajo, se estima la probabilidad de que ocurran daños en términos monetarios, producto de las inundaciones, en las edificaciones residenciales que están asentadas a la margen derecha del río Coro, y en el área del proyecto agrícola. Este trabajo representa un aporte para los gestores del riesgo en la zona, ya que optimiza el proceso de toma de decisiones.
Article Details
Those authors that have publications with this journal accept the following terms:
1. They will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the License Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work whenever its author is indicated and its first publication this journal. Under this license the author will be free of:
• Share — copy and redistribute the material in any medium or format
• Adapt — remix, transform, and build upon the material
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
2. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication is indicated in this journal.
3. The authors are allowed and recommended disseminating their work through the Internet (e.g. in institutional telematics archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the citations of the published work. (See the Effect of open access).