Procedure for the Environmental Training of Hydro-Energy Professionals in Santiago de Cuba
Main Article Content
Abstract
Article Details
Those authors that have publications with this journal accept the following terms:
1. They will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the License Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) that allows third parties to share the work whenever its author is indicated and its first publication this journal. Under this license the author will be free of:
• Share — copy and redistribute the material in any medium or format
• Adapt — remix, transform, and build upon the material
• The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
• Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
• NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
• No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
2. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematics file or publish it in a monographic volume) whenever the initial publication is indicated in this journal.
3. The authors are allowed and recommended disseminating their work through the Internet (e.g. in institutional telematics archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase the citations of the published work. (See the Effect of open access).
References
BOSQUE, S.R.; OSORIO, A.A.; MERINO, G.T.: “Principales aportes de las tesis doctorales de educación ambiental y energética en la Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona”, Varona. Revista Científico Metodológica, (66), 2018, ISSN: 1992-8238.
CORONEL, G.; LOZANO, M.: “La formación de competencias y la realización pedagógica desde la educación ambiental en el contexto ecuatoriano”, Revista Conrado, 15(67): 335, 2019.
CRUZ, M.; CAMPANO, A.: El procesamiento de la información en las investigaciones educacionales. Escala de Likert, Ed. Centro de Estudios en Ciencias de la Educación, Dirección Ciencia y Técnica, MINED, Edición Educación Cubana. ed., La Habana, Cuba, 30 p., 2007, ISBN: 978- 959- 18- 05354- 2.
FUENTES, H.: La concepción científica holística configuracional. Una alternativa en la construcción del conocimiento científico. Su aplicación en la formación de los profesionales de la Educación Superior en lacontemporaneidad, Inst. Universidad de Oriente, CEES “Manuel F. Gran”, Santiago de Cuba, Cuba, 2 p., 2009.
GUTIERREZ, H.M.V.; CARVAJAL, J.; DARGEN, T.: “Génesis de la formación del ingeniero hidráulico en Cuba”, Ingeniería Hidráulica y Ambiental, 40(3): 116-125, 2019, ISSN: 1680-0338.
GUZMÁN, R.J.D.; PÉREZ, B.M.: “Problemas de la educación rural colombiana generados a partir de la interpretación y uso de lo científico y tecnológico”, Varona. Revista Científico Metodológica, (68), 2019, ISSN: 1992-8238.
HERNÁNDEZ, N.M.; CASAÑA, S.L.; MIRANDA, A. del C.: “La formación ambiental. Una valoración, desde un enfoque psicológico, pedagógico y social”, Roca. Revista científico-educacional de la provincia Granma, 15(1): 135-145, 2019, ISSN: 2074-0735.
HERNÁNDEZ, R.: Metodología de la investigación, Ed. Editorial Félix Varela, La Habana, Cuba, 148-235 p., 2004.
ISO 14001:2004: Norma Cubana ISO 14001:1998 Sistema de Gestión Ambiental (SG), Oficina Nacional de Normalización (NC), La Habana, Cuba, Vig. de 2004.
MÁRQUEZ, D.; CASAS, M.; JAULA, J.: “La Formación Ambiental en la universidad cubana”, Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad. APA. Sexta edición, 9(3): 207-213, 2017, ISSN: 2218-3620.
MICHEL, A.; SEJAS, W.; LINERA, C.; VARGAS, M.; SALAZAR, E.; LAFUENTE, E.: Evaluación del uso de indicadores de biodiversidad en los estudios de evaluación de impacto ambiental (EEIAs) de los sectores más importantes de Bolivia, Inst. Universidad Católica Boliviana, Departamento de Ciencias Exactas e Ingeniería, Cochabamba, Bolivia, 23 p., 2019.
MOLANO, A.; HERRERA, J.: “La formación ambiental en la educación superior: una revisión necesaria”, Revista Luna Azul, Universidad de Caldas, Manizales, Colombia, 39: 188, 2014, ISSN: 1909-2474.
ORELLANA, I.: “Dos modelos pedagógicos en Educación Ambiental: La encuesta participativa y la investigación-acción para la resolución de los problemas comunitarios.”, En: Seminario Internacional Educación Ambiental. Conceptos y praxis", Cali, Colombia, p. 3, 1996.
ORGAZ, A.F.: “Educación ambiental: Concepto, origen e importancia. El caso de República Dominicana”, DELOS: Desarrollo Local Sostenible, 11(31): 24, 2018, ISSN: 1988-5245.
PÉREZ, D.N.; SUERO, G.L.; VELIZ, G.J.Á.; LINARES, G.E.M.; PÉREZ, R.E.: “Acciones estratégicas de educación ambiental en la comunidad La Majagua para su desarrollo local”, Cooperativismo y Desarrollo, 7(3): 406-419, 2019, ISSN: 2310-340X.
TORRES, R.E.: Curso de Muestreo, Ed. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Escuela de Estadísticas, Venezuela, 3 p., 2002.