Rol de la educación en fomentar una ética ambiental
Main Article Content
Resumo
In a global context marked by a profound environmental crisis, education emerges as a fundamental tool to drive the development of a committed and responsible environmental ethics. This research focuses on analyzing how educational processes can contribute to the formation of values, attitudes, and behaviors oriented towards environmental protection. The central objective of this study was to examine the role of education in building a strong environmental awareness and the adoption of an ethical commitment towards sustainability. The main findings indicate that education plays a key role in various key aspects. Education plays a crucial role in the development of environmental competencies, equipping students with skills such as critical thinking, problem-solving, and responsible decision-making, which are essential for effective environmental action. It establishes a fundamental link between the knowledge of environmental problems and the personal and collective commitment to address them. By acquiring a deeper understanding of the complexity of the environment, students develop a sense of responsibility and an intrinsic motivation to protect the planet. Furthermore, education fosters a systemic and interdisciplinary vision, allowing students to understand the interrelationships between different systems (social, economic, ecological) and their impact on the environment. This holistic perspective is crucial for an integral environmental ethics. In conclusion, education emerges as a fundamental pillar to empower individuals and communities as agents of positive change, capable of assuming an ethical responsibility and acting in favor of the protection of the planet and the construction of a sustainable future.
Article Details

Este trabalho encontra-se publicado com a Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento-no comercial de Creative Commons 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Bajo esta licencia el autor será libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y crear a partir del material
- El licenciador no puede revocar estas libertades mientras cumpla con los términos de la licencia
Bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que legalmente restrinjan realizar aquello que la licencia permite.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Referências
Álvarez, C. E., & Vega, N. (2009 a). Educación ambiental: Fundamentos, metodologías y propuestas de acción. Bogotá: Corporación para el Desarrollo Sostenible (CORPOCDES).
Álvarez, P., & Vega, P. (2009 b). Actitudes ambientales y conductas sostenibles. Implicaciones para la educación ambiental. Revista de Psicodidáctica, 14(2), 245-260.
Álvarez-García, O., Sureda-Negre, J., & Comas-Forgas, R. (2018). Measuring teachers' attitudes towards environmental education: Validating the 2-MEV scale in the Spanish context. PloS one, 13(9), e0202301.
Barraza, L., & Cuarón, A. D. (2004). How values in education affect children's environmental knowledge. Journal of Biological Education, 39(1), 18-23.
Callicott, J. B. (1984). Non-anthropocentric value theory and environmental ethics. American Philosophical Quarterly, 21(4), 299-309.
Callicott, J. B. (1989). In defense of the land ethic: Essays in environmental philosophy. SUNY Press. Castro, F. (1992). Discurso en la Cumbre de la Tierra. Río de Janeiro, Brasil.
Celio, C. I., Durlak, J., & Dymnicki, A. (2011). A meta-analysis of the impact of service-learning on students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181.
Chawla, L., & Cushing, D. F. (2007). Education for strategic environmental behavior. Environmental Education Research, 13(4), 437-452. https://doi.org/10.1080/13504620701581539
Dresner, S. (2008). The Principles of Sustainability. Routledge.
Edelson, D. C. (2001). Learning-for-use: A framework for the design of technology-supported inquiry activities. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), 355-385. https://doi.org/10.1002/1098- 2736(200103)38:3<355::AID-TEA1010>3.0.CO;2-M
Erdogan, M. (2015). The effect of summer environmental education program (SEEP) on elementary school students' environmental literacy. International Journal of Environmental and Science Education, 10(2), 165-181.
FAO e ITP. (2018). Estado mundial de los recursos del suelo. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura y el Grupo de Expertos Técnicos Intergubernamentales sobre los Recursos del Suelo.
FAO. (2021). La contaminación del suelo. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura.
Furco, A., & Billig, S. H. (2002). Service-Learning: The Essence of the Pedagogy. IAP.
Gladwin, T. N., Kennelly, J. J., & Krause, T. S. (1995). Shifting paradigms for sustainable development: Implications for management theory and research. Academy of Management Review, 20(4), 874-907.
Gutiérrez, J. M., & Pozo, T. (2006). Modelos teóricos contemporáneos y marcos de fundamentación de la educación ambiental para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 41, 21-68.
Hmelo-Silver, C. E. (2004). Problem-based learning: What and how do students learn? Educational Psychology Review, 16(3), 235-266.
Hsu, S. J. (2004). The effects of an environmental education program on responsible environmental behavior and associated environmental literacy variables in Taiwanese college students. The Journal of Environmental Education, 35(2), 37-48. https://doi.org/10.3200/JOEE.35.2.37-48
Hungerford, H. R., & Volk, T. L. (1985). Teaching for an ecological future: Basic steps for environmental education. Washington, DC: National Educational Press.
Hungerford, H. R., & Volk, T. L. (1990). Changing learner behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21(3), 8-21. https://doi.org/10.1080/00958964.1990.10753743
Hwang, G. J., Fu, Q. K., & Yin, C. (2018). Effects of the tablet-based thematic learning model on students' learning performance and cognitive load – An empirical investigation. Computers & Education, 123, 182-190.
IPBES. (2019). Evaluación mundial de la diversidad biológica y los servicios de los ecosistemas. Panel Intergubernamental sobre Biodiversidad y Servicios Ecosistémicos.
IPCC. (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press.
IPCC. (2021). Contribución del Grupo de Trabajo I al Sexto Informe de Evaluación del Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático. Panel Intergubernamental sobre Cambio Climático.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-Based Learning. En R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences (pp. 317-334). Cambridge University Press.
Leopold, A. (1966). A Sand County Almanac. Ballantine Books. https://www.amazon.com/aldo-leopold-sand- county-almanac/s?k=aldo+leopold+sand+county+almanac
Martí, J. (1891). Nuestra América. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho. 2001 (Trabajo original publicado en 1891)
Naess, A. (1973). The shallow and the deep, long‐range ecology movement. A summary. Inquiry, 16(1-4), 95- 100.
Naess, A. (1973). The shallow and the deep, long‐range ecology movement. A summary. Inquiry, 16(1-4), 95- 100.
Novo, M. (2009). Educación ambiental: Para qué y cómo. Madrid: Santillana.
OCDE. (2019). Educación y competencias ambientales: Hacia una sociedad sostenible. Recuperado de https://www.oecd.org/education/environmental-education-and-skills.htm
OMS. (2021). La calidad del aire y la salud. Organización Mundial de la Salud. OMS. (2022). Contaminación del aire y salud. Organización Mundial de la Salud.
ONU. (2022). UN Decade on Ecosystem Restoration. https://www.decadeonrestoration.org/
ONU-Agua. (2021). El agua y el cambio climático. Organización de las Naciones Unidas para el Agua.
Parhizkar, H., & Pourbeigipour, H. (2017). The effect of problem-based learning on environmental attitude of students. Journal of Environmental Education, 48(6), 356-366.
Passmore, J. (1974). Man's Responsibility for Nature. Scribner. https://books.google.com/books/about/Man_s_Responsibility_for_Nature.html?id=mWMLAQAAIAAJ
Piaget, J. (1976). La inteligencia en el desarrollo del niño. Buenos Aires: Paidós.
PNUMA. (2016). Planeta saludable, gente sana. Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente. Rolston, H. (1988). Environmental ethics: Duties to and values in the natural world. Temple University Press.
Sauvé, L. (1996). Environmental education and sustainable development: A further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education, 1, 7-34.
Sauvé, L. (2005). Currents in environmental education: Mapping a complex and evolving pedagogical field. Canadian Journal of Environmental Education, 10(1), 11-37.
Schweitzer, A. (1949). Out of my life and thought: An autobiography. Holt.
Taylor, P. W. (1979). Respect for Nature: A Theory of Environmental Ethics. Princeton University Press. https://press.princeton.edu/books/paperback/9780691150246/respect-for-nature
Taylor, P. W. (1986). Respect for nature: A theory of environmental ethics. Princeton University Press.
Tilbury, D. (1995). Environmental education for sustainability: Defining the new focus of environmental education in the 1990s. Environmental Education Research, 1(2), 195-212.
https://doi.org/10.1080/1350462950010206
Tilbury, D. (2011). Education for Sustainable Development: An Expert Review of Processes and Learning. UNESCO.
Tilbury, D. (2011). Education for sustainable development: Opening new horizons. London: Sterling Publishing.
Tilbury, D., & Wortman, D. (2008). How is community education contributing to sustainability in practice? Applied Environmental Education and Communication, 7(3), 83-93.
https://doi.org/10.1080/15330150802502171
UNEP. (2022). Global Environment Outlook 6. https://www.unep.org/resources/global-environment-outlook-6
UNESCO. (2014). Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. Paris: UNESCO.
UNESCO. (2017). Educación para el desarrollo sostenible: Transformar nuestro mundo. París: UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
UNESCO. (2021). Educación para el desarrollo sostenible: Hacia la acción. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377362
Vygotsky, L. S. (1978). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Ediciones Teorema.
Wals, A. E. (2007). Social learning towards a sustainable world: Principles, perspectives, and praxis. Wageningen Academic Publishers.
Wals, A. E., & Lenglet, F. (2016). Sustainability citizens: Collaborative and disruptive social learning. In R. Horne, J. Fien, B. Beza, & A. Nelson (Eds.), Sustainability Citizenship in Cities: Theory and Practice (pp. 52- 66). Routledge.
WCED. (1987). Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development. Oxford University Press.
World Commission on Environment and Development (1987). Our Common Future. Oxford University Press.