Promote culture and strengthen values from the university extension.
Main Article Content
Abstract
The cultural and ideological war waged by the United States against Cuba includes among its main objectives the usurpation of the collective imagination and the replacement of the values and principles of Cuban society with those of the capitalist system, purposes that rapidly unfold in the field of the symbolic. , through the use of hegemonic and colonizing discourses. They rely on virtual environments, based on the access and broad participation of Cuban society in new information technologies. This situation requires rethinking the vision of facing the University Extension process and delving into the substantive factors that can constitute a proposal alternative educational, beyond its forms and modalities, as a tool to consolidate knowledge of history and culture in its broadest meaning and strengthen the values supported by Cuban society. Taking into account the importance of the University-Society relationship, present in the new Cuban University, constant work is being done to achieve the harmonious and comprehensive development of future professionals. University Extension, as one of the substantive functions of the university given its dynamic character, is what allows the connection with society, at the same time that it is nourished by the most current elements of its environment in social development. The Institutions of Higher Education (IES) has as its final objective in its educational teaching process to provide society with cultured men committed to the current historical moment and who reflect in their daily actions the values that identify them as men and women of their time, with a solid scientific, technical, humanistic training and high ideological, political, ethical and aesthetic values, in order to achieve revolutionary, cultured, competent, independent and creative professionals, so that they can perform successfully in the various sectors of the economy and society in general. The research has as its fundamental objective:
Propose a system of activities that favor the protagonism of the students of the CUM of Güines in the actions of the University Extension process.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento-no comercial de Creative Commons 4.0 que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista. Bajo esta licencia el autor será libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y crear a partir del material
- El licenciador no puede revocar estas libertades mientras cumpla con los términos de la licencia
Bajo las siguientes condiciones:
- Reconocimiento — Debe reconocer adecuadamente la autoría, proporcionar un enlace a la licencia e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo de cualquier manera razonable, pero no de una manera que sugiera que tiene el apoyo del licenciador o lo recibe por el uso que hace.
- NoComercial — No puede utilizar el material para una finalidad comercial.
- No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales o medidas tecnológicas que legalmente restrinjan realizar aquello que la licencia permite.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
References
González Fernández-Larrea M., (2020) Un modelo de gestión de la extensión universitaria para la Universidad de Pinar del Río. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de Pinar del Río. Cuba
Vega García, A. (1997) Gestión y desarrollo estratégico de las universidades de Matanzas y Camagüey. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas. Instituto Superior Politécnico “José Antonio Echevarría”. Cuba
Socas Reinoso M. C., La extensión universitaria: el arte de promover cultura. (PowerPoint)