Didactic material for the training of teachers and instructors of companies in contents of professional pedagogy in the context of practical teaching
Main Article Content
Abstract
The objective of this research was to contribute to training in technical-methodological aspects of professional pedagogy and the development of practical teaching, in particular, engineering graduates who are trained as university teachers of technical sciences, to enrolled students. in the courses of mid-level teachers in technical specialties for the (ETP) and instructors of the companies where students develop their work and pre-professional practices. The following were used as scientific methods: the observation of practical activities in different academic and work environments, the interview with teachers and instructors of the companies and the pedagogical test on the performance of the students in terms of practical skills and habits. The inadequacies of the training were revealed and the usefulness of the proposal formulated was corroborated.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo unaCreative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License esto significa que se permite su copia y distribución por cualquier medio, siempre que se mantenga el reconocimiento de sus autores y no se haga uso comercial de las obras. El envio de manuscritos, el procesamiento y la publicación no ofrecen ningún coste a los autores, es totalmente gratis.
![]()
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Unported License.
References
- Addine. F. (2004). Didáctica, Teoría y Práctica, / Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
- Barreras. F y Castillo. C. Modelo Pedagógico para la formación de habilidades, hábitos y capacidades, IPLAC.1997. Material base tema No 2
- Bermúdez. R y Rodríguez. M, (1997). Teoría y Metodología del aprendizaje, / Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
- Colectivo de Autores. (1995). Tendencias Pedagógicas Contemporáneas. CEPES. La Habana.
- Gidieliev, F. (1978); “Enseñanza Práctica en los Institutos Tecnológicos”. / Ed Pueblo y Educación. La Habana.
- Hernández. M. A; Fraga. R; Castro. (2020) Hacia una eficiencia educativa. Instituto Tecnológico Superior América. Departamento. Ed. Escuela
Politécnica. 2020
- Miari. A. (1982). Organización y Metodología de la Enseñanza Práctica. / Ed. Pueblo y Educación. La Habana. 1982.
- Zajarov. Y. (2018) Enseñanza Práctica en los Institutos”. / Ed. Pueblo y Educación. La Habana.
- CEPAL / UNESCO. (2020). Educación y Conocimiento. Eje de la transformación productiva con equidad. Santiago de Chile.